27 تير 1402 - 10:16

جزئیات درآمدزایی از املاک راکد دولت و تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام

جزئیات درآمدزایی از املاک راکد دولت و تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مولدسازی دارایی‌ها گفت: بیش از ۳ هزار ملک مازاد دولت در کشور برای مولدسازی شناسایی شده است.
کد خبر : ۱۵۳۰۵۹

به گزارش ایبِنا، بابک ضرغامی در مورد آخرین جزئیات طرح مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت، اظهار داشت: سایتی که در سازمان خصوصی‌سازی به نام «تالار مولدسازی دارایی‌های دولت» راه‌اندازی شده است، جزئیات دقیق املاک و اموال مازاد دولت در آن ذکر شده است حتی نشانی این املاک در آن عنوان شده که متقاضیان و خریداران می‌توانند مراجعه و بازدید کنند.

هیچ‌یک از اموال دولت که قرار است واگذار شود به درآمد نرسیده است

وی تأکید کرد: هنوز هیچ‌یک از اموال مازاد دولت که قرار است از طریق مولدسازی واگذار شود، به مرحله درآمد نرسیده است، ما به تازگی شناسایی املاک و اموال مازاد دولت را آغاز کرده‌ایم و احتمال می‌دهیم کسب درآمد از املاک مازاد به نیمه دوم امسال برسد، البته به شرط اینکه روند امور به خوبی پیش برود.

ضرغامی با تأکید بر اینکه دولت به دنبال کسب درآمد در مولدسازی دارایی‌ها نیست، گفت: هدف دولت از مولدسازی دارایی‌های مازاد در مرحله اول، ارزش‌افزایی سپس درآمد برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار در کشور است. در مرحله اول املاک مازاد شناسایی و در مرحله دوم پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی دولتی که دارای اولویت هستند، معرفی می‌شود که عواید حاصل از مولدسازی صرف اتمام پروژه‌های نیمه تمام شود.

۱۲۰۰ ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مولدسازی دارایی‌ها با بیان اینکه بیش از ۳ هزار ملک مازاد دولت در کشور شناسایی شده است، گفت: از این تعداد ۱۲۰۰ ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است. تعدادی از این املاک به مرحله ارزش‌افزایی رفته و کار‌هایی مانند تغییر کاربری یا افزایش تراکم برای آن‌ها انجام شده، بعد از آن قیمت‌گذاری و سپس واگذار خواهد شد.

ضرغامی توضیح داد: تاکنون از ۱۲۰۰ ملک مازاد مصوب، تعداد ۹۰ ملک مازاد دولتی مرحله ارزش‌افزایی را طی کرده و ۱۱۰۰ ملک مازاد هم در مرحله ارزش‌افزایی قرار دارد و نشانی همه این املاک در سامانه مولدسازی در سایت سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده است.

مردم زمین‌ها و ساختمان‌های راکد دولتی را به سازمان خصوصی سازی معرفی کنند

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه دولت اموال زیادی دارد، اما همواره مانند میلیاردر زاغه‌نشین عمل می‌کند و چگونه می‌توان این املاک را در چرخه ارزش افزوده قرار داد؟ گفت: وقتی یک ملک متعلق به دولت است که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، در واقع این ثروت ملی است که راکد می‌ماند و ما تصمیم داریم، این املاک را به چرخه تولید بیاوریم، به عنوان مثال یک ملک تبدیل به مسکن یا یک مجتمع تجاری و یا کارخانه شود که مولدسازی و ارزش‌افزایی در آن صورت گیرد.

وی گفت: مردم می‌توانند از زمین‌های راکد و ساختمان‌های راکد دولتی که در کشور وجود دارد عکس و فیلم از آن تهیه و به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند، بسیاری از این املاک در تهران مستقر است. به عنوان مثال سپه‌شهر به وسعت ۳۲ هکتار در شمال تهران قرار دارد که اگر این زمین‌ها تبدیل به ساختمان شود، در عرصه ملک کمک می‌کند و در شرایط کمبود مسکن می‌تواند قدری از التهاب بازار راکاهش دهد.

۲ نوع مولدسازی دارایی‌های دولت داریم

‌ضرغامی اظهار داشت: مسئله دیگر این است که اگر مثلا یک ملک فروخته شد، درآمد آن صرف چه چیزی می‌شود؛ این درآمد‌ها طبق مصوبه هیأت مولدسازی صرف اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و اولویت‌دار می‌شود؛ در واقع دو نوع مولدسازی وجو دارد که مولدسازی اول ملک مازاد را از حالت رکود خارج کرده و ارزش‌افزایی می‌کنیم و در مرحله دوم بعد از اینکه ملک مولدشده را می‌فروشیم، درآمد را صرف پروژه‌ای می‌کنیم که دارای اولویت است و این مولدسازی دوم محسوب می‌شود.

وی در مورد اینکه پروژه‌های عمرانی در چه شرایطی از درآمد مولدسازی استفاده می‌کنند؟ گفت: برخی پروژه‌ها هستند که ۸۰ درصد پیشرفت دارد یا برخی از پروژه‌ها از نظر نیاز استان دارای اولویت است، در این‌باره می‌توان به پروژه‌های آبرسانی، سدسازی، بیمارستان و یا راه و راه‌آهن اشاره کرد که میلیارد‌ها تومان خرج آن شده و برای تکمیل مثلا به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که اگر این مبالغ از مولدسازی به آن اختصاص یابد، نیاز استان برآورده می‌شود و دو مولدسازی انجام خواهد شد.

ضرغامی گفت: در طرح مولدسازی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دو مزیت وجود دارد که یکی مولدسازی ملک راکد و دیگری اختصاص پول آن به پروژه نیمه‌تمام است.

۶۲ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مولدسازی دارایی‌ها در مورد اینکه چه میزان پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و آیا پس از درآمدزایی، اولویت فقط پیشرفت فیزیکی پروژه است؟ گفت: طبق آخرین آمار حدود ۶۲ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۷ تا ۵۸ هزار پروژه، استانی و ۵ تا ۶ هزار پروژه، ملی است؛ کاری که ما در مولدسازی انجام می‌دهیم، از محل عواید مولدسازی به تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار عمرانی می‌پردازیم.

* پروژه‌های نیمه‌تمام برای تخصیص اعتبار در کمیته پایش اولویت‌بندی می‌شود

وی تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه طرح‌های عمرانی را در کمیته پایش طرح‌ها بررسی می‌کند. در این کمیته معاون اجرایی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس کمیته و اعضای آن شامل نمایندگان سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصاد و وزارت کشور است که این طرح‌ها در کمیته پایش اولویت‌بندی می‌شود؛ یکی از این شاخص‌های مهم درصد پیشرفت فیزیکی طرح است، شاخص دیگر نیاز استان است که معمولا طرح‌های آب و انتقال آب اولویت کل کشور است، در برخی استان‌ها جاده و راه‌آهن در اولویت قرار دارد؛ این ۶۲ هزار پروژه عمرانی در کمیته پایش اولویت‌بندی می‌شود، برخی ستاره‌دار می‌شوند که درآمد‌های مولدسازی به طرح‌های ستاره‌دار اختصاص می‌یابند.

از درآمد‌های مولدسازی هر ملک مازاد یک پروژه مشخص به اتمام می‌رسد

وی اظهار داشت: بسته‌های رونق اقتصادی در کشور تهیه شده است و بر مبنای آن یک ملک مازاد در مقابل یک پروژه قرار می‌گیرد، قرار است از درآمد‌های مولدسازی هر ملک مازاد، یک پروژه مشخص به اتمام برسد و در هر استان پروژه ستاره‌دار مصوب شده که با نظر استاندار و سازمان برنامه و بودجه و کمیته پایش پروژه‌های ستاره‌دار مشخص می‌شوند. مثلا در یک جایی بیمارستان اولویت است، در یک جایی پروژه آب و در جای دیگر جاده و راه‌آهن اولویت است.

درآمد مولدسازی صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نهاد‌های عمومی نمی‌شود

وی در مورد اینکه آیا درآمد مولدسازی صرف پروژه‌های نیمه‌تمام نهاد‌های غیردولتی هم می‌شود؟ گفت: نهاد‌های غیردولتی جزو دولت حساب نمی‌شوند و از یک طرف خصوصی هم نیستند، اما نمی‌توانیم درآمد حاصل از مولدسازی را به اتمام طرح‌های نیمه تمام نهاد‌های عمومی مانند بنیاد مستضعفان، صندوق تأمین اجتماعی، شهرداری‌ها و یا آستان‌ها اختصاص دهیم.

به گفته ضرغامی در آیین‌نامه مولدسازی، عنوان شده است چنانچه خود نهاد‌های عمومی مانند ستاد اجرایی و بنیاد متقاضی باشد که اموال مازاد خود را از طریق هیأت مولدسازی در فرایند مولدسازی قرار دهد می‌تواند این کار را انجام دهد و عواید حاصل از آن هم به خود نهاد عمومی برمی‌گردد.

منابع مولد سازی و منابع حساب پیشرفت و عدالت در پروژه‌ها هم‌افزا می‌شوند

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مولدسازی دارایی‌ها در پاسخ به اینکه امسال حساب‌های پیشرفت و عدالت هم در استان‌ها تشکیل می‌شود که قرار است بخشی از منابع آن صرف اتمام نیمه تمام اولویت‌دار شود، آیا بین مولدسازی و این حساب هم افزایی و یا موازی کاری وجود دارد؟ گفت: منابع حساب پیشرفت و عدالت برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام اولویت‌دار اختصاص می‌یابد، البته برای اتمام یک پروژه از منابع مختلفی تأمین اعتبار می‌شود، یکی صندوق توسعه ملی و حساب‌های پیشرفت و عدالت است که البته سازمان برنامه و بودجه عضو هیأت عالی این مولدسازی و هم عضو کمیته پایش پروژه‌های اولویت دار است و در همه جا حضور دارد.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه تنظیم‌گر روابط است که هم از یک طرف اموال مازاد را در مسیر مولدسازی قرار می‌دهد، از سوی دیگر کنترل می‌کند که درآمد مولدسازی به کدام پروژه‌های اولویت‌دار اختصاص پیدا کند، بنابراین نقش هدایتگر منابع را برعهده دارد و در همه کمیته‌ها و ستاد‌ها حضور دارد؛ بنابراین گزارش با توجه به زیاده‌روی که در سال‌های قبل در کلنگ زنی طرح‌های عمرانی وجود داشت، حجم انبوهی از پروژه‌های عمرانی (بیش از ۶۲ هزار پروژه) به صورت نیمه‌تمام رها شده و موجب هدر رفت منابع کشور شده است، در حالی که در نظام اسلامی همگان از کنز کردن اموال و خارج کردن منابع از چرخه کار و تولید بر حذر داشته شده‌اند در حالی که هر طرح نیمه تمام میلیارد‌ها تومان معطل و بی استفاده مانده است.

از سوی دیگر میلیارد‌ها تومان اموال دولت در کشور بلا استفاده مانده که در چرخه تولید و درآمد قرار نگرفته است، اگر با مولدسازی دارایی‌ها، عواید این املاک برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار گیرد، می‌توان به ارزش افزایی املاک مازاد و اتمام طرح‌های دولت امیدوار بود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر