29 تير 1402 - 12:25

دلار تلگرامی در آستانه ورود به کانال ۴۷/ ریزش طلای ۱۸ عیار

دلار تلگرامی در آستانه ورود به کانال ۴۷  ریزش طلای ۱۸ عیار
نرخ دلار در بازار غیررسمی به کانال ۴۷ هزار تومانی و طلای ۱۸ عیار نیز در بازار طلا به کانال و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی وارد شد.
کد خبر : ۱۵۳۱۳۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مشاهدات میدانی از معاملات بازار غیررسمی ارز در محدوده میدان فردوسی نشان می‎‌دهد که این بازار با بی‌رمقی خریداران و سردرگمی فروشندگان در برابر ریزش شدید قیمت‌ها مواجه شده است.

 

معاملات بازار غیررسمی به حداقل ممکن رسیده و کمتر فردی حاضر به خرید دلار حتی با نرخ‌هایی پایین‌تر از کانال‌های تلگرامی است. انتظارات کاهشی مردم از قیمت‌ها در بازار‌های ارز، طلا، سکه و خودرو که تا چندی پیش محل اصلی کسب سود دلالان و سوداگران بود، حال با روند ریزشی قیمت‌ها این بازار‌ها به محل درس عبرت سوداگران از حکایت بادآورده را باد می‌برد، تبدیل شده است.

 

دلار در کانال ۴۷؛ سکه در کانال ۲۶

 

در معاملات امروز بازار غیررسمی، دلار به کانال ۴۷ هزار تومانی وارد شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ورود به کانال پایین‌تر با قیمت ۲ میلیون و ۲۹۵ هزار تومانی به فروش می‌رسد. نقش فعال سیاستگذار پولی در بازار ارز و حمایت تمام قد برای صیانت از ارزش پول ملی این کاهش قیمت‌ها را به همراه داشته است.

 

همزمان با ریزش قیمت دلار و طلا، بازار خودرو و سکه نیز با ریزش قیمت‌ها مواجه شده‌اند و قیمت سکه طرح جدید در حال ورود به کانال ۲۶ میلیون تومانی است.

 

سیاست تثبیت؛ شاه کلید مدیریت ارزی

 

بانک مرکزی با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی با هدف بازگرداندن ثبات به اقتصاد به جنگ رکود، تورم و بیکاری رفته است.

 

این سیاست در سه محور ثبات بخشی و پیش‌بینی پذیر نمودن بازار ارز، کنترل نقدینگی و تقویت نظام تنظیم‌گری در بازار‌های مالی آغاز شده و با کاهش قیمت‌ها و ثبات اقتصادی نتایج آن به خوبی بر اقتصاد نشسته است.

 

تامین ارز واردات کالای اساسی (سامانه نیما)، کاهش تعدد نرخ ارز، راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و فروش ارز از طریق حساب ارزی بانکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی در دستیابی به اهداف خود در بازار ارز است.

 

تخصیص ارز مسافرتی بعد از گیت فرودگاه، کاهش مدت زمان بازگشت ارز صادراتی، مداخله حاشیه‌ای در بازار غیر رسمی ارز و طلا و عرضه سکه در بورس کالا نیز از دیگر اقدامات ذیل سیاست تثبیت اقتصادی است.

 

نتیجه چنین اقداماتی ثبات بازارها، انتظارات کاهشی مردم، مدیریت بهینه منابع ارزی، کاهش قیمت‌ها در بازار‌های غیررسمی و قطع دست دلالان از بازار‌های نامولد است.

 

گام بعدی اثرات سیاست تثبیت اقتصادی کاهش نرخ تورم است که در حال حاضر خود را در کاهش نرخ رشد نقدینگی نشان داده است و با توجه به موفقیت‌های که بانک مرکزی به دست آورده است، بنظر می‌رسد دوره ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم در ماه‌های آتی پیش‌روی کشور است.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر