مکانیسم پرداخت با ارز واحد، در دستور کار رهبران بریکس

مکانیسم پرداخت با ارز واحد، در دستور کار رهبران بریکس
اتحادیه بریکس قصد دارد مبادلات مالی بیشتری را با ارز‌های ملی انجام دهد.
کد خبر : ۱۵۳۱۷۹

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، وزارت امور خارجه در مسکو اعلام کرد مکانیسم‌های پرداخت پایداربا ارز جدید واحد در تجارت متقابل، موضوع کلیدی است که گروه کشور‌های بریکس در جلسه ماه آینده خود در مورد آن بحث خواهند کرد. این وزارتخانه همچنین با اشاره به اجلاس سران در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در روز‌های ۲۲ تا ۲۴ اگوست اعلام کرد که با توجه به شرایط بین‌المللی کنونی، این موضوع در جلسه آتی رهبران اتحادیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

به گفته وزارت خارجه روسیه، استفاده از ارز‌های ملی در تجارت‌های دوجانبه به دلیل عواملی مانند تبدیل محدود و نوسان‌های بالاتر در مقایسه با دلار آمریکا پیچیده است. این وزارتخانه هم اذعان کرد که ایجاد بالقوه ارز جدید بریکس، فرآیند حساسی خواهد بود. کشور‌های بریکس به دنبال تغییر بیشتر دلار آمریکا در تجارت هستند و روند دلارزدایی به دنبال تحریم‌هایی که عملاً روسیه را از سازکار‌های مالی غرب قطع کرده، شتاب بیشتری گرفته است. بسیاری از کشور‌های در حال توسعه شامل کشور‌های عضو بریکس اعم از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی شروع به حرکت به سمت ارز‌های جایگزین دلار در تجارت کرده اند.

 

روسیه سال گذشته ایده معرفی ارز بریکس را مطرح کرد و ولادیمیر پوتین؛رئیس جمهور این کشور نیز در ماه ژوئن گذشته گفت: کشور‌های عضو در حال کار روی توسعه یک ارز ذخیره جدید بر اساس سبدی از ارز‌های ملی مورد استفاده پنج کشور این اتحادیه هستند.

برچسب ها: بریکس ارز ملی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر