12 مرداد 1402 - 11:42
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مزایای تامین مالی بدون واسطه با بورس/ از انحراف منابع خبری نیست

مزایای تامین مالی بدون واسطه با بورس  از انحراف منابع خبری نیست
یک استاد اقتصاد گفت: یکی از مزیت‌های تامین مالی از بورس، نبود واسطه است، در این نوع تامین‌مالی انحراف منابع وجود ندارد.
کد خبر : ۱۵۳۱۹۱

مرتضی عزتی؛ استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا؛ در رابطه با تامین مالی از طریق بورس بیان کرد: برای اقتصاد مطلوب است که افراد سرمایه خود را در بورس سرمایه گذاری کنند و تامین مالی بنگاه‌ها نیز از این بستر انجام شود. در شرایط فعلی تعداد بنگاه‌هایی که بزرگ و صاحب نام، کم است، بنابراین تعداد کمی از بنگاه‌ها می‌توانند به پشتوانه نام خود وارد بازار سرمایه شوند.

 

وی ادامه داد: بانک‌ها علاوه بر پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی موظف به پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند و اگر اقتصاد، پویا و قابل تحرک باشد، احتیاجی به پرداخت این تسهیلات نیست؛ اما در شرایط فعلی بانک‌ها با کمبود بودجه مواجه‌اند با این وجود موظف به پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند که این فشار را به شبکه بانکی زیاد می‌کند، بنابراین هم‌اکنون بانک‌ها توان کافی برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی را ندارند.

 

تجربه تامین مالی از بورس در سایر کشور‌ها

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه یکی از مزیت‌های تامین مالی از بورس، نبود واسطه به این معنی که در این نوع تامین مالی مبلغی به جیب دلال نمی‌رود و انحراف منابع نیز وجود ندارد، است گفت: تامین مالی از بورس در بسیاری از کشور‌های دنیا استفاده می‌شود، البته بورس ایران هنوز ظرفیت اصلی خود برای تامین مالی را تکمیل نکرده است.

 

کاهش فشار به شبکه بانکی

 

وی افزود: بانک‌ها در تامین مالی بنگاه‌ها باید نقش کمکی داشته باشند تا تامین مالی از طریق بورس صورت بگیرد. اینکه نرخ سود بانکی با نرخ سود تسهیلات مخصوصا تسهیلات تکلیفی تطابق ندارد؛ باعث می‌شود تامین مالی از طریق شبکه بانکی باعث تحمیل هزینه به این بخش شود.

 

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه تامین مالی از طریق بورس مشکل انحراف در منابع را حل خواهد کرد. همچنین بانوجه به محدود بودن منابع در بانک‌ها به همین منظور بنگاه‌ها برای دریافت تسهیلات باید اولویت بندی و اعتبارسنجی شوند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر