16 مرداد 1402 - 10:16
در گفت‌وگو با ایبِنا تشریح شد؛

بازار ارز چگونه به ثبات نسبی رسید؟/ لزوم توسعه زیرساخت‌ها در رصد جریان نقدی کشور

بازار ارز چگونه به ثبات نسبی رسید؟  لزوم توسعه زیرساخت‌ها در رصد جریان نقدی کشور
عدم تشتت در سیاست‌گذاری بانک مرکزی و رویکرد فعالانه این نهاد در مدیریت اقتصاد کلان موجب شده تا بازار ارز باثباتی داشته باشیم.
کد خبر : ۱۵۳۲۷۹

یحیی لطفی‌نیا، تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست بانک مرکزی در کنترل بازار ارز موثر بوده است، اظهار کرد: در گذشته شاهد ابهاماتی در سیاست‌های ارزی بودیم، به‌طوری که فعالان اقتصادی  و حتی سیاستگذار نیز سرگردان بودند و در نهایت همه این موارد به التهاب ارزی دامن می‌زد.


وی افزود: در انتهای سال ۱۴۰۱ بود که فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی، بازار ارز را به دست گر فت وبعد از آن به مرور شاهد تحولات سیاستی در این حوزه بودیم، به طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۲ خبری از بخشنامه‌های شوک‌آور و مبهم نبود و مدیریت بازار به خوبی پیش می‌رفت؛ در نتیجه باید گفت بازار ارز با سیاست‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی به ثبات  نسبی و آرامش رسید.


این اقتصاددادن تصریح کرد: زمانی که تغییرات مکرر در اقتصاد روی نمی‌دهد و از لحاظ سیاستگذاری به ثبات می‌رسیم، شرایطی ایجاد می‌شود تا فعالان اقتصادی بهتر بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر می‌توان عملکرد بهتر فعالان اقتصادی در برنامه‌ریزی را در بازار حواله ارزی به خوبی مشاهده کرد به نحوی که هر روز حجم مشخصی از ارز‌ها عرضه و در مقابل حجم مشخصی از ارز‌ها نیز تقاضا می‌شود. در حوزه اسکناس نیز همین موضوع را شاهد هستیم؛ مردم نیاز‌های واقعی دارند که از طریق سیستم بانکی و یا سیستم صرافی پاسخ داده می‌شود، ضمن این که این پاسخ گویی بدون تشکیل صف‌های سابق مقابل صرافی‌ها صورت می‌گیرد.


لطفی نیا ادامه داد: عدم تشتت در سیاستگذاری بانک مرکزی و همچنین رویکرد فعالانه این نهاد مالی مهم در مدیریت اقتصاد کلان مانند متغییر‌های پولی و کنترل تورم و رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ... دست به دست هم داده تا شاهد یک بازار ارز با ثبات در ماه‌های اخیر باشیم.


وی در پایان تاکید کرد: هرچه قدر زیرساخت‌هایی که در رصد جریان نقدی کشور صورت می‌گیرد کامل، جامع و دقیق باشد، بهتر می‌تواند در سیاست گذاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد، این زیرساخت‌ها می‌تواند مرکز مبادله ارز و طلای ایران یا سامانه نیما و... باشد. همه این امکانات و سامانه‌ها برای این است که نظارت بر بازار‌ها برای سیاست گذار آسان‌تر باشد و سیاست گذار بتواند با استفاده از این بستر‌ها برای سیاست گذاری صحیح اقدام کند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر