درآمد نفتی عربستان به پایین‌ترین رقم طی دو سال گذشته رسید

درآمد نفتی عربستان به پایین‌ترین رقم طی دو سال گذشته رسید
درآمد نفتی عربستان ۳۷.۷ درصد در ماه مه نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته و به ۱۹.۲ میلیارد دلار رسیده است.
کد خبر : ۱۵۳۳۲۷

به گزارش ایبِنا به نقل از اویل پرایس، اطلاعات رسمی نشان می‌دهند درآمد نفتی عربستان در ماه مه به پایین‌ترین رقم از سپتامبر ۲۰۲۱ رسیده است. بزرگترین صادر کننده نفت دنیا صادرات خود را کاهش داده، اما قیمت نفت نسبت به بهار سال گذشته میلادی به طرز چشمگیری پایین‌تر است.


اداره آمار عربستان اعلام کرد ارزش کل صادرات این کشوردر ماه مه کاهش یافته که بیشتر به خاطر پایین آمدن صادرات نفت است.


درآمد نفتی عربستان ۳۷.۷ درصد در ماه مه نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته و به ۱۹.۲ میلیارد دلار معادل ۷۲ میلیارد ریال عربستان رسیده است.


این رقم در ماه مه سال گذشته میلادی برابر با ۳۰.۸ میلیارد دلار بود یعنی زمانی متوسط قیمت نفت خام برنت به دنبال حمله روسیه به اوکراین به ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسیده بود.

قیمت نفت خام برنت در ماه مه سال جاری برابر با ۷۵ دلار در هر بشکه بود که به همراه کاهش صادرات و تولید عربستان طبق قرارداد اوپک پلاس، درآمد نفتی این کشور را به پایین‌ترین رقم طی ۲۰ ماه گذشته رساند.


سهم صادرات نفت از کل ارزش صادرات عربستان از ۸۰.۸ درصد در ماه مه ۲۰۲۲ به ۷۴.۱ درصد در ماه مه ۲۰۲۳ رسید.


پایین آمدن قیمت نفت بدین معناست که عربستان درآمد کمتری برای رشد اقتصاد وابسته به نفت خود دارد. درآمد نفتی عربستان در سال گذشته میلادی برابر با ۳۲۶ میلیارد دلار بود. این کشور بالاترین فروش نفت را در سال گذشته طی دوران ولیعهدی محمد بن سلمان داشته است.


اما صادرات نفت عربستان از ماه مه سال جاری میلادی مطابق با طرح کاهش تولید اوپک پلاس پایین آمد. صادرات نفت عربستان در ماه مه برای اولین بار طی چند ماه گذشته تا پایین‌تر از ۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این کشور کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در ماه اوت هم تمدید کرد.


تلاش عربستان برای بالا بردن قیمت نفت از طریق کاهش تولید رشد اقتصاد این کشور را آهسته خواهد کرد.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر