04 مرداد 1402 - 11:59

اختیارات جدید بانک مرکزی برای نظارت بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان/ کاهش قیمت خودرو و مسکن ادامه دارد

اختیارات جدید بانک مرکزی برای نظارت بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان  کاهش قیمت خودرو و مسکن ادامه دارد
سخنگوی دولت گفت: وزرا با لایحه اعطای اختیارات به بانک مرکزی به منظور نظارت بر ایفای تعهدات ارزی موافقت کردند.
کد خبر : ۱۵۳۳۲۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اظهار کرد: برخی از صادرکنندگان که تعهدات ارزی دارند و منابع ارزی را باید در مسیر معینی و در مهلت زمانی مشخصی بهره‌برداری کنند، متاسفانه تعهدات ارزی خود را درست انجام نمی‌دهند.

 

وی افزود: با اقدامات این افراد، کالا‌های مورد نیاز در مدت معین تامین نمی‌شود و یا بیش‌اظهاری‌ها و کم‌اظهاری‌هایی صورت می‌گیرد که درآمد‌های ناروایی از این محل حاصل می‌شود. در واقع نتیجه مورد نیاز در تعهدات ارزی، حاصل نمی‌شود.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: بانک مرکزی در این راستا مجموعه اختیاراتی را پیشنهاد داده است تا با آن‌ها بتواند اعمال محدودیت‌های لازم را به منظور ضمانت اجرا و ایفای تعهدات در اختیار داشته باشد.

 

بهادری از موافقت وزرا با لایحه اعطای اختیارات به بانک مرکزی به منظور نظارت بر ایفای تعهدات ارزی خبرداد و گفت: این لایحه با موافقت وزرا تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد و در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس، بانک مرکزی می‌تواند نظارت موثرتری بر رفع تعهدات ارزی داشته باشد.

 

بهادری جهرمی در ادامه با اشاره کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر، گفت: در سال جاری، بررسی نرخ‌های تورم به صورت موضوعی و هفتگی برنامه ثابت دولت شده است و در جلسه هیئت دولت و یا جلساتی که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود، به طور خاص جوانب مربوط به تورم بررسی و کمیته‌ها و مسئولین مربوطه موضوع را پیگیری می‌کنند تا از افزایش نرخ تورم خلاف برنامه‌ریزی‌ها جلوگیری شود.

 

وی افزود: در گزارش‌های اخیر، نرخ خودرو و خرید و فروش مسکن از ابتدای سال نرخ کاهشی داشته است. اثر این کاهش قیمت مسکن را باید در طول زمان در سایر حوزه‌ها از جمله کاهش اجاره‌بها نیز شاهد باشیم.

 

مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت، اظهار کرد: قیمت مسکن در بیشتر مناطق شهر تهران ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. تلاش دولت این است که کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر