04 مرداد 1402 - 21:43

بغداد: هماهنگی بین عراق، ایران و آمریکا برای پرداخت بدهی گازی در حال انجام است

بغداد: هماهنگی بین عراق، ایران و آمریکا برای پرداخت بدهی گازی در حال انجام است
رئیس بانک مرکزی عراق گفت: هماهنگی میان عراق، ایران و آمریکا در زمینه پرداخت بدهی‌ها بابت گاز وارداتی از ایران در حال انجام است.
کد خبر : ۱۵۳۳۵۴

به گزارش ایبِنا، «علی العلاق» رئیس بانک مرکزی عراق خبر داد که همکاری بر روی ترتیبات بین عراق، ایران و آمریکا در زمینه پرداخت بدهی‌ها بابت گاز وارداتی از ایران در حال انجام است

وی که با خبرگزاری رسمی عراق مصاحبه می‌کرد به نوسانات اخیر نرخ ارز در این کشور اشاره کرد و گفت که قدرت دینار عراق نه از شهروندان، بلکه از توانایی‌های کشور ناشی می‌شود

العلاق در ادامه مصاحبه خود گفت که پروژه حذف صفر از واحد پول عراق همچنان پابرجاست.

آمریکا طی ماه‌های اخیر با وجود تعهد عراق به پرداخت مستمر و بدون وقفه بدهی گازی به ایران، با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز از ایران به تهران، از کارت تحریم ایران به عنوان سلاحی علیه عراق و مردمش استفاده کرد. امری که موجب شد ایران و عراق هر دو در راستای منافع مردم و کشور خود، گام‌هایی اتخاذ کنند. به گفته وزیر برق عراق، ایران عرضه بیش از نیمی از گاز خود به نیروگاه‌های تولید برق عراق را متوقف کرد، امری که به کاهش عرضه برق در این کشور منجر شد.

بغداد توضیح داد که بدهی‌ها به ایران را به طور کامل پرداخت کرده است، اما مسائل مربوط به بانک تجارت عراق است که تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال وجوه به ایران می‌شود و بهای این مشکل را وزارت برق و شهروندان عراقی می‌پردازند. اما ایران هم در مقابل بدون دریافت عملی این وجوه، ناگزیر شد عرضه گاز مورد نیاز نیروگاه‌های عراق را قطع کند. امری که به چاره‌اندیشی بغداد برای حل این مشکل واداشت. پس از رایزنی‌های بغداد با تهران، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه (۱۱ جولای) خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به توقف صادرات گاز ایران به عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا گفت که بغداد توافق کرده که در مقابل واردات گاز، نفت سیاه به ایران بدهد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر