بولیوی هم به کمپین دلارزدایی پیوست

بولیوی هم به کمپین دلارزدایی پیوست
بولیوی هم به فهرست کشور‌هایی پیوست که در منطقه آمریکای لاتین از ارز‌های جایگزین در تجارت برون‌مرزی خود استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۱۵۳۴۷۹

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، در حالی که سلطه دلار آمریکا بر تبادلات بین‌المللی هر روز کمتر می‌شود، بولیوی هم به فهرست کشور‌هایی پیوست که در منطقه آمریکای لاتین از ارز‌های جایگزین در تجارت برون‌مرزی خود استفاده می‌کنند.

مارسلو مونته‌نگرو، وزیر اقتصاد بولیوی، طی اظهاراتی اعلام کرد این کشور عملیات مالی به‌مبلغ ۲۷۸ میلیون یوان چین (۳۸.۷ میلیون دلار) را بین ماه می‌ تا ژوئیه سال جاری انجام داده است.

بر اساس این گزارش، مبلغ مذکور حدود ۱۰ درصد از تجارت خارجی بولیوی در این دوره سه‌ماهه را تشکیل می‌دهد.

مونته‌نگرو در یک کنفرانس مطبوعاتی در لاپاز گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان موز، روی و چوب در حال انجام مبادلات با یوان (چین) هستند و واردکنندگان وسایل نقلیه و کالا‌های سرمایه‌ای نیز به همین شکل عمل می‌کنند.

وی افزود که پیش‌بینی می‌شود سهم ارز‌های جایگزین از تبادلات تجاری این کشور با گذشت زمان باز هم افزایش یابد.

رویترز به نقل از مقامات بانکی بولیوی اعلام کرد که واردکنندگان و صادرکنندگان این کشور می‌توانستند از طریق بانک دولتی "یونین" از ماه فوریه با یوان و از ماه مارس با روبل تجارت خود را انجام دهند.

به‌گفته میخائیل لدنف، سفیر روسیه در بولیوی، علی‌رغم مجازات‌های اقتصادی غرب که از سال ۲۰۲۲ علیه مسکو اعمال شده است، تعاملات بانک یونین و گازپروم بانک روسیه "کار شرکت‌های روسی در بازار" را تسهیل می‌کند.

بولیوی از دیگر کشور‌های این منطقه به‌ویژه برزیل و آرژانتین که اخیراً در تجارت خارجی خود به ارز‌های جایگزین روی آورده‌اند، پیروی کرده است.

بولیوی کمبود شدید دلار را تجربه کرده و بخشی از آن ناشی از کاهش تولید گاز بوده است که یکی از کالا‌های اصلی صادراتی این کشور محسوب می‌شود. کمبود‌ها از فوریه تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد این کشور داشته است. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر