گردش پول نقد روسیه رکورد زد!

گردش پول نقد روسیه رکورد زد!
بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه، این رقم در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ میلیارد دلار افزایش داشته است.
کد خبر : ۱۵۳۵۱۹

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های منتشر شده بانک مرکزی روسیه در هفته گذشته، حجم پول نقد در گردش در این کشور تا اول جولای ۲۰۲۳ به ۱۷.۸ تریلیون روبل (۱۹۸ میلیارد دلار) رسید که از ابتدای سال بیش از ۹ درصد افزایش یافته است. این رقم ۴۲ میلیارد دلار بیشتر از همان ماه در  سال ۲۰۲۲ است و نشان دهنده رکوردی بی سابقه از زمان انتشار این آمار است.

بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود که تقاضای بالای پول نقد تا حدودی به دلیل نیاز اضافی به پول کاغذی در مناطق جدید روسیه است، جایی که تمام مبادلات از ماه ژانویه به اسکناس روبل تغییر می‌کند. روبل روسیه به واحد پول رسمی جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپوروژیه، سرزمین‌های سابق اوکراین که سال گذشته در همه پرسی به روسیه رای دادند، تبدیل شده است. همچنین این بانک مرکزی به نقش پرداخت‌های بخش دولتی که مردم تمایل دارند نقد برداشت کنند و نیاز گردشگرانی که از روسیه بازدید می‌کنند اشاره کرد.

گزارش بلومبرگ ماه گذشته حاکی از آن بود که افزایش گردش پول نقد در روسیه می‌تواند نشان دهنده کاهش اعتماد به بانک‌های محلی، بدتر شدن شرایط مالیات و افزایش سهم اقتصاد در سایه باشد. این رسانه همچنین افزایش استفاده از پول نقد را با پرداخت‌های انجام شده به شرکت نظامی خصوصی واگنر که تا همین اواخر نقش برجسته‌ای در درگیری اوکراین ایفا می‌کرد، مرتبط دانست. پس از شورش در ماه ژوئن، به اعضای واگنر فرصت بامضای قرارداد با ارتش روسیه، یا نقل مکان به بلاروس همراه با بنیانگذار گروه، اوگنی پریگوژین، داده شد.

تحلیل گران گردش رو به رشد پول نقد در روسیه را به تامین مالی از چهار منطقه جدید، تورم و انتقال مدل رفتاری پس‌انداز در جمعیت که ترجیح می‌دهند پول نقد در خانه ذخیره کنند، نسبت می‌دهند. کارشناسان می‌گویند علاوه بر این، به دلیل افزایش نرخ دلار و یورو، تقاضای پول ملی در سراسر کشور افزایش یافته است. ولادیمیر ایلیچف معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه ماه گذشته به راشاتودی گفت، سهم دلار و یورو در مبادلات روسیه از ۹۰ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۵۰ درصد تا پایان سال کاهش یافته و کماکان کاهش خواهد یافت. معاون وزیر اعلام کرد که بسته به سناریو‌های مختلف، وزارت دارایی روسیه انتظار دارد که سهم دلار و یورو تا پایان سال تا ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر