16 مرداد 1402 - 11:41
شاخص ارزی به افت قیمت ادامه داد

دلار بر مدار آرامش

دلار بر مدار آرامش
از نیمه تیر ماه فعالیت دلار در سطوح قیمتی زیر مرز ۵۰‌هزار تومانی صورت گرفته و از دامنه نوسان آن به میزان چشمگیری کاسته شده است.
کد خبر : ۱۵۳۷۰۶

به گزارش ایبِنا، نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار روز گذشته کاهش یافت. بررسی‌ها از روند معاملات تابستانی شاخص ارزی حاکی از آن است که از نیمه تیر ماه تاکنون فعالیت این ارز در سطوح قیمتی زیر مرز ۵۰‌هزار تومانی صورت گرفته و از دامنه نوسان آن به میزان چشمگیری کاسته شده است.


به عقیده عده‌ای از تحلیلگران ارزی برطرف شدن بسیاری از نیاز‌های ارزی در بازار رسمی در کنار کاهش سود فعالیت‌های سوداگرانه از جمله دلایل مهم ثبات نسبی در بازار هفته‌های اخیر است. در ماه‌های پیشین که فرآیند تخصیص ارز رسمی در چارچوب مناسبی صورت نمی‌گرفت، افراد سودجو از طرق مختلف اقدام به خرید ارز دولتی و فروش آن در معاملات آزاد می‌کردند که این امر سبب به نوسان افتادن بازار ارز می‌شد. از سوی دیگر افت سطح انتظارات تورمی نیز در کنار بهبود فرآیند تخصیص ارز رسمی سبب شده تا از تجمیع تقاضا در بازار جلوگیری شده و نرخ ارز در مدار آرامش به فعالیت خود ادامه دهد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۱۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز گذشته به رقم ۴۹‌هزار و ۴۸۰ تومان رسید. با افت قیمت دلار، نرخ سکه نیز کاهشی شد و حدود ۱۹۰‌هزار تومان ارزان‌تر از روز پیشین معامله شد.

دلار بر مدار آرامش



بازار سرد روز‌های تابستانی


دیروز یکشنبه ۱۵ مرداد روند نرخ شاخص ارزی در بازار آزاد کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در راستای روند کاهشی جدید خود در معاملات روز شنبه به رقم ۴۹‌هزار و ۶۰۰ تومان رسیده بود، نخستین معاملات صبح روز یکشنبه خود را در بازه قیمتی ۴۹‌هزار و ۵۰۰ تا ۴۹‌هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود مرز حمایت ۴۹‌هزار و ۵۰۰ تومانی نیز برای ساعاتی از دست رفت و آخرین نرخ نقدی دلار یکشنبه با ۱۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۹‌هزار و ۴۸۰ تومان ثبت شد. این در حالی است که در معاملات فردایی عصر روز گذشته قیمت ارز مذکور مجددا به پله‌های ششم و هفتم کانال ۴۹ رسید. به‌نظر می‌رسد کارنامه بانک مرکزی در زمینه ثبات بخشی به بازار ارز در سال جدید تا این‌جای کار نمره قبولی را دریافت کرده است.

بررسی روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار غیر‌رسمی حاکی از آن است که این اسکناس‌های خارجی عمده فعالیت‌های خود را در کریدور‌های ثابت و به دوراز نوسانات شارپی صورت بخشیده‌اند. به‌طور مثال اسکناس دلار که در سطوح قیمتی کانال‌های ۵۳ و ۵۴‌هزار تومانی فروردین را به پایان رساند، تا انتهای بهار به ترتیب با شکل‌گیری یک روند کاهشی به کانال‌های ۵۰ و ۵۱‌هزار تومانی رسید. با شروع بازار تابستانی نرخ این ارز افت دیگری را تجربه کرد و کانال‌های ۴۸ و ۴۹‌هزار تومانی به بازه مورد علاقه اسکناس آمریکایی تبدیل شد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نخستین گام در راستای بهبود شرایط اقتصادی، ثبات بخشی به بازار ارز است که به نظر می‌رسد بانک مرکزی در سال جدید این امر را جدی‌تر پیگیری می‌کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر