18 مرداد 1402 - 11:20
وزیر اقتصاد خبر داد:

بهبود متغیر‌های اقتصادی در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم/ کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری و رشد ۶.۷ درصدی تشکیل سرمایه

بهبود متغیر‌های اقتصادی در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم  کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری و رشد ۶.۷ درصدی تشکیل سرمایه
سخگوی اقتصادی دولت گفت: دولت سیزدهم در دو سال گذشته تلاش کرده تا روند شاخص‌های اقتصادی را اصلاح کند.
کد خبر : ۱۵۳۷۷۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم با حضور رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد.

 

محمدرضا فرزین، داود منظور و سید احسان خاندوزی در این نشست ضمن اعلام اقدامات و دستاورد‌های اقتصادی دولت به سوالات خبرنگاران اقتصادی رسانه‌ها پاسخ خواهند داد.

 

سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال گذشته تلاش کرده است تا روند شاخص‌های اقتصادی کشور را اصلاح کند، از رشد ۶.۷ درصدی نرخ تشکیل سرمایه و کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد.

 

وی افزود: دهه ۹۰، دهه‌ای از دست رفته در اقتصاد ایران است و این دهه حاصل دیدگاهی بود که می‌گفت کشور مدیر می‌خواهد، نه خادم.

 

خاندوزی اظهار کرد: زمانی در کشور عنوان می‌شد که مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می‌خواهند، اما آن نگاه در پشت در‌های بسته تصمیماتی را اتخاذ می‌کرد که نتیجه این شد که دهه ۹۰ در اقتصاد ایران، دهه افول بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی شد. به نحوی که در دهه ۹۰ در حوزه سرمایه گذاری با شرایطی مواجه شدیم که نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد و درجا هم نزد، بلکه سرمایه گذاری‌های کشور ۴۷ درصد کاهش یافت.

 

 

بهبود متغیر‌های اقتصادی در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم/ کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری و رشد ۶.۷ درصدی تشکیل سرمایه

 

 

وی یادآور شد: در دهه ۹۰ نرخ تشکیل سرمایه ثابت ماشین آلات بیش از ۶۰ درصد و سرمایه ثابت ساختمان حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

 

خاندوزی با بیان اینکه در زمینه سرمایه گذاری ماشین آلات و ساختمان روند دهه۹۰ کاملا تغییر کرده است و در سال ۱۴۰۱ با ۶.۷ درصد رشد سرمایه گذاری مواجه بودیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد در بخش ماشین آلات و ۱.۲ درصد در بخش ساختمان بود.

 

وی با بیان اینکه تورم در کنار بیکاری دو بلیه اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: در زمینه اشتغال تحرک جدی اشتغال زایی به چشم نمی‌خورد که ثمره آن قفل شدن اشتغال در کشور بود.

 

وزیر اقتصاد اظهار کرد: با اقداماتی که در دو سال گذشته صورت گرفت، انگیزه ورود به اشتغال نیز افزایش یافت که همزمانی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد که بازار سمت و سوی مناسبی پیدا کرده است.

 

وی افزود: تا ۲ سال قبل اگر جوانی قصد گرفتن مجوز کسب و کار داشت باید ماه‌ها در صف دریافت و رفت و آمد بین سازمان‌های مختلف و یا روند‌های نامناسب گرفتار می‌شد.

 

خاندوزی با اشاره به اینکه اولین گامی که در این زمینه برداشتیم، شفاف کردن تمام شروط مجوز‌ها در دستگاه‌های صادر کننده بود، گفت: چون دستور شخص آقای رئیس‌جمهور بود موفق شدیم که بر مقاومت‌ها غلبه کنیم. تا امروز ۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به شکل آنلاین به کارآفرینان کشور اعطا شده است.

 

وزیر اقتصاد گفت: همچنین امروز ۱۰۰ هزارمین پروانه کسب یا مجوز صفنی به صورت برخط و آنلاین صادر خواهد شد.

 

خاندوزی تصریح کرد: عده‌ای معتقد بودند که اصل بار مالیاتی بر دوش گروه‌های شفاف و حقوق بگیران و تولیدکنندگان است، ولی تلاش دولت این بوده این موازنه را تغییر دهد و مودیانی را شناسایی کند که در طول شناسایی دولت‌ها قرار نمی‌گرفتند.

 

به گفته وی میزان افزایش و شناسایی مودیان تا قبل سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار نفر بوده، اما طی دو سال اخیر بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مودی جدید شناسایی شده و این اتفاق بی سابقه در کاهش فرار مالیاتی است و بنای دولت این است بار مالیات را بر تولیدکنندگان کاهش دهد.

 

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست مشترک مسئولان اقتصادی دولت با اشاره به اهتمام دولت در کاهش شدید فرار‌های مالیاتی گفت: بنای دولت سیزدهم این است که بار مالیات حقوق بگیران و بخش حقیقی اقتصاد کاهش دهد و در عین حال گروه‌هایی که درآمد‌های سوداگرایانه بالایی دارند و مشمول مالیات هستند، اما فرار مالیاتی دارند، مودیان اصلی کشور شوند تا عدالت مالیاتی برقرار شود.

 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است، گفت: در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم به گونه‌ای که بعد از سال‌های طولانی شاهد محقق شدن بیش از ۱۰۰ درصد این بودجه هستیم و نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۹۷ درصد رشد را ثبت می‌کند.

 

به گفته خاندوزی در کنار احیای پروژه‌های معطل مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.  در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که تامین آب و برق کشور نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده و برنامه ریزی برای قطعی‌های هشت ساعته در نظر گرفته شده بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر