24 مرداد 1402 - 14:57
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

بازگشت انضباط پولی و مالی به نظام اقتصادی کشور/ ناترازی بانک‌ها چگونه حل می‌شود؟

بازگشت انضباط پولی و مالی به نظام اقتصادی کشور  ناترازی بانک‌ها چگونه حل می‌شود؟
ناترازی باعث می‌شود بانک‌ها به مرور زمان نتوانند به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و هم خودشان و هم نظام پولی کشور را دچار مشکل کنند.
کد خبر : ۱۵۳۸۴۷

محمدرضا اکبری جور؛ کارشناس بازار پول و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره اصلاح نظام بانکی از جمله ناترازی بانک‌ها، بیان کرد: به زبان ساده، به گسست بین ارزش دارایی‌ها از یک طرف و میزان بدهی‌ها از طرف دیگر، ناترازی می‌گویند که از نکات مهم ناترازی بانک‌ها این است که هم سمت بانک‌های خصوصی هم سمت بانک‌های دولتی است.


وی ادامه داد: هر چه این گسست و شکاف بیشتر باشد، ناترازی هم بیشتر است. این ناترازی باعث می‌شود به مرور زمان بانک‌ها نتوانند به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و دچار مشکلات عدیده‌ای شوند و هم خودشان و هم نظام پولی کشور را دچار مشکل کنند.


اكبری‌جور تصریح کرد: نکته مهم در ناترازی مجموعه‌های بانکی کشور این است که این ناترازی از فعالیت و کسب و کاری که بانک‌ها در نظام بانکی کشور دارند حاصل نمی‌شود، بلکه دلایل دیگری دارد؛ مثل امهال‌های غیر منطقی که بعضا به بدهکاران نظام بانکی ارائه می‌شود و همچنین بدهی دولت به سیستم بانکی که گفته می‌شود حدود ۱۰ درصد نقدینگی کشور است.

 

وی ادامه داد: همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بر اساس محاسبات موجود بیش از ۴۰ درصد پایه پولی کشور است. بخشی هم فعالیت برخی از بانکهاست که اضافه برداشت‌هایی از سپرده‌ی سپرده گذاران برای ارائه تسهیلات به مشتریان خودشان انجام می‌دهند که باعث ناترازی می‌شود و البته این مورد، خیلی کم و محدود است.

این کارشناس پول و ارز راهکار جلوگیری از این مساله را انضباط کاری دانست و گفت: در اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی همه چیز حاکی از آن بود که انضباط مالی و پولی در حال برگشت به مجموعه نظام بانکی و اقتصاد کشور است. همچنین در خصوص کنترل نرخ ارز در خصوص کسری بودجه دولت و اقتدار و استقلال بانک مرکزی مطالب مهمی گفته شد.

 

وی افزود: چنانچه این اتفاق و انضباط پولی و مالی در مجموعه اقتصادی کشور اتفاق بیافتد، شاهد خواهیم بود که به مرور زمان وضعیت و شرایط اقتصادی بهتری را تجربه خواهیم کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر