21 مرداد 1402 - 14:51

افزایش ۲۴.۴۲ درصدی صادرات کشور در بهار امسال/ چین در صدر مقاصد صادراتی ایران

افزایش ۲۴.۴۲ درصدی صادرات کشور در بهار امسال  چین در صدر مقاصد صادراتی ایران
میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی بالغ بر ۳۵.۵ میلیون تن و به ارزش ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده است که افزایشی ۲۴.۴۲ درصدی در وزن داشته است.
کد خبر : ۱۵۳۸۷۸

به گزارش ایبِنا، بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماه نخست امسال میزان صادرات قطعی کالا‌های غیر نفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید وهمچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۳۵.۵ میلیون تن و به ارزش ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایشی ۲۴.۴۲ درصدی در وزن و کاهشی ۸.۸۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

میزان واردات کشور در این مدت، با وزن ۸.۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد دلار بوده است که افزایشی یک درصدی در وزن و ۵.۷۹ درصدی در ارزش دلاری را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

 

 

افزایش ۲۴.۴۲ درصدی صادرات کشور در بهار امسال/ چین در صدر مقاصد صادراتی ایران

 


بر این اساس ارزش صادرات با کاهش ۸.۸۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است و وزن صادرات با حدود ۳۵.۵ میلیون تن با افزایشی ۲۴.۴۲ درصدی روبرو بوده است.

لازم به ذکر است به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالا‌های صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی (از نظر وزنی ۱۶ درصد افزایش، اما از نظر ارزش ۱۸ درصد کاهش داشته است)، میزان کلی صادرات کشور با چنین تغییرات وزنی و ارزشی مواجه شده است.

درهمین حال ارزش واردات با افزایش ۵.۷۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۴ میلیارد دلار رسیده و وزن واردات با حدود ۸.۶ میلیون تن با افزایش یک درصدی روبرو بوده است.

 

افزایش ۲۴.۴۲ درصدی صادرات کشور در بهار امسال/ چین در صدر مقاصد صادراتی ایران

 


متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۴۷۹ دلار در سه ماهه نخست سال گذشته به ۳۵۱ دلار در سه ماهه سال جاری رسید که نشانگر کاهشی ۲۶.۷۳ درصدی است.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۳۸ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۵۶۴ دلار در سه ماهه نخست سال گذشته، ۴.۷۴ درصد رشد داشته است.

عمده‌ترین کالای صادراتی، گاز طبیعی مایع شده، به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۳ درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

چین در صدر مقاصد صادراتی ایران

بزرگترین مقاصد صادراتی به ترتیب کشور‌های زیر بوده است:

چین با ۳.۵ میلیارد دلار

عراق با ۲.۳ میلیارد دلار

ترکیه با ۱.۷ میلیارد دلار

امارات متحده عربی با ۱.۳ میلیارد دلار

هند با ۴۸۹ میلیون دلار

این پنج کشور، در مجموع سهمی در حدود ۷۶.۹ درصد از وزن و ۷۵.۸۷ درصد از کل ارزش صادرات کشور را به خود تخصیص داده شد.

 

افزایش ۲۴.۴۲ درصدی صادرات کشور در بهار امسال/ چین در صدر مقاصد صادراتی ایران

 


 ۱۰ قلم کالای نخست وارداتی

بر اساس این گزارش اقلام اساسی شامل ذرت، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، برنج، گندم، و جو موجود در فهرست ده قلم اول کالا‌های وارداتی، در مجموع از نظر وزنی ۵۶.۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۹.۷۹ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

واردات ۵.۴ میلیوت تن کالای اساسی

میزان واردات کل کالا‌های اساسی در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۵.۴ میلیون تن و به ارزش ۴ میلیارد دلار بوده است؛ که با اختصاص ۶۳.۲۱ درصد از وزن و ۲۸.۴۰ درصد از ارزش کل واردات، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهشی ۹.۲۸ درصدی در وزن و ۱۷.۲۶ درصدی از ارزش دلاری داشته است.

انواع گوشی‌های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۴۸۴ میلیون دلار، معادل ۳.۴۵ درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

پنج کشور عمده طرف معامله واردات به ترتیب عبارتند از:

امارات متحده عربی با ۴.۱ میلیارد دلار

چین با ۴ میلیارد دلار

ترکیه با ۱.۵ میلیارد دلار

آلمان با ۵۴۸ میلیون دلار

هند با ۵۰۱ میلیون دلار

 

افزایش ۲۴.۴۲ درصدی صادرات کشور در بهار امسال/ چین در صدر مقاصد صادراتی ایران

 


این پنج کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۲.۶۰ درصد و از نظر ارزشی ۷۶.۴۷ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

ترانزیت خارجی کشور طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهشی ۷.۸۶ درصدی به ۳.۵ میلیون تن رسیده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر