روس‌ها دلار را کنار می‌گذارند

روس‌ها دلار را کنار می‌گذارند
داده‌ها نشان داد که حدود ۴۵۰ میلیون دلار ارز خارجی در ماه گذشته به روبل تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۵۳۹۱۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در بررسی ریسک‌های مالی ماهانه خود که این هفته منتشر شد، اعلام کرد که کاهش نرخ مبادله روبل در برابر ارز‌های خارجی عمده بسیاری از روس‌ها را وادار کرده که دارایی‌های دلار و یورو خود را بفروشند. به گفته این رگولاتوری، پس از گذر واحد پول روسیه از ۹۰ روبل در برابر دلار در اوایل جولای، ساکنان روسیه ارز‌های خارجی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار را در طول ماه فروختند. بیشترین فروش در نیمه اول جولای رخ داده است.

 

بر اساس این بررسی، در مجموع، روبل در ماه گذشته ۲.۳ درصد در برابر دلار کاهش داشت. این بانک مرکزی در این تحقیق گفت: «فشار بر روبل به دلیل کاهش تراز تجارت خارجی و حجم پایین فروش درآمد ارزی توسط صادرکنندگان ادامه دارد.»، اما اشاره کرد که تضعیف روبل در ماه جولای در مقایسه با کاهش ۱۰.۴ درصدی آن در برابر دلار در پایان ژوئن ناچیز بود. چندین ماه است که ارزش روبل در برابر ارز‌های غربی تضعیف شده و آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، این روند را به تغییرات در تراز تجاری کشور در بحبوحه فشار تحریم‌های غرب و تقاضای قوی برای ارز خارجی در تابستان نسبت داد.

 

در اوایل ماه ژوئن ارزش دلار حدود ۸۰ تا ۸۱ روبل بود و تا ماه جولای ارزش آن حدود ۸۹ روبل شد. در ۶ جولای به اوج خود رسید، زمانی که نرخ مبادله برای اولین بار از ماه مارس ۲۰۲۲ از ۹۳ روبل در برابر دلار فراتر رفت. این روند در این ماه ادامه یافت و ارزش روبل به دلار در ۹ آگوست از ۹۸ عبور کرد. در همین حال، این رگولاتور گفت که بازار ارز مبادله‌ای روسیه همچنان از دلار و یوروی سمی به سمت ارز‌های کشور‌های دوست یا کشور‌هایی که روسیه را در رابطه با بحران اوکراین تحریم نکرده اند، رویگردان شده است. به عنوان مثال، سهم یوان چین در بازار از ۳۹.۸ درصد در ماه ژوئن به ۴۴.۰ درصد در جولای رسید که رکورد جدیدی برای روسیه بود. در همین حال، سهم یورو و دلار از ۵۸.۸ درصد در ژوئن به ۵۴.۴ درصد در ماه گذشته کاهش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر