25 مرداد 1402 - 17:39

گزارش عملکرد یکساله محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بانک مرکزی منتشر شد

گزارش عملکرد یکساله محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بانک مرکزی منتشر شد
گزارش مشروح اقدامات انجام گرفته در محیط آزمون تنظیم گری بانک مرکزی از سوی دبیرخانه سندباکس منتشر شد.
کد خبر : ۱۵۴۰۴۲

به گزارش ایبِنا، بعد از راه اندازی و رونمایی رسمی محیط آزمون تنظیم گری بانک مرکزی در تیر ماه ۱۴۰۱، گزارش مشروح اقدامات انجام گرفته در این پروژه توسط دبیرخانه سندباکس منتشر شد.

 

بر اساس این گزارش محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بانک مرکزی با استناد به مواد (۱۰) و (۱۱) قانون پولی و بانکی کشور و با عنایت به مصوبه جلسه شماره ۸۸ کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی و همچنین مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی شکل گرفت.

 

مطابق چارچوب مقرراتی مصوب، کلیه فعالیت‌های سندباکس بانک مرکزی تحت هدایت و نظارت شورای راهبری صورت گرفته و اولین جلسه این شورا در خرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور معاونت فناوری‌های نوین، نماینده معاونت نظارت، نماینده معاونت حقوقی و امور مجلس، نماینده کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک به عنوان دبیرخانه و مجری سندباکس بانک مرکزی تشکیل گردید.

 

در این جلسه مقدمات و الزامات برای عملیاتی نمودن و در دسترس عموم قرار گرفتن سندباکس بانک مرکزی شامل نظام‌های اجرائی و فرآیند‌های عملیاتی، ساختارها، و زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای دریافت و بررسی طرح‌ها و ایده‌ها تدوین شده توسط دبیرخانه سندباکس و نیز موضوعات قابل پذیرش در دوره اول سندباکس مورد بررسی و تصویب گردید. مبتنی بر مصوبات اولین جلسه شورا، رونمایی و آغاز بکار رسمی سندباکس بانک مرکزی در تیرماه ۱۴۰۱ با حضور رییس کل وقت بانک مرکزی و فعالان فین تک با معرفی سایت محیط آزمون تنظیم گری بانک مرکزی به آدرس https://cbisandbox.nicholding.ir/ صورت گرفت.

 

همگام با رونمایی، نخستین فراخوان پذیرش طرح‌ها در سندباکس، در تیرماه ۱۴۰۱ منتشر شد که طی بازه زمانی دو ماهه، طرح‌های متقاضی با موضوعات لندتک، پی‌تک، رگ‌تک و سوپ‌تک مورد پذیرش و ارزیابی اولیه قرار گرفتند.

 

با تشکیل جلسات کمیته فنی تخصصی و با حضور هریک از متقاضیان، طرح‌های رسیده بررسی و ۲ طرح پس از تائید شورای راهبری وارد محیط آزمون تنظیم گری بانک مرکزی شدند. نخستین طرح با موضوع لندتک بر اساس معیار‌های مربوط به مخاطرات کسب و کاری، حقوقی، امنیتی و فنی تدوین شده در مراحل مختلف مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت.

 

این طرح طبق روال معمول سندباکس‌های جهانی به مدت ۶ الی ۸ ماه تحت کنترل و نظارت تیم فنی و ارزیابی محیط آزمون قرارداشت که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با تاکید بر احصاء و ارزیابی مخاطرات و مقرره نویسی مبتنی بر کاهش این مخاطرات، مستند تصمیم، نهایی و مورد تایید کمیته فنی تخصصی قرار گرفت.

 

بدیهی است این مستند تصمیم زمینه به روزرسانی قوانین و مقررات تسهیلات یاری و لیزینگ را در کشور فراهم نموده که این مستند همراه با پیوست‌های فنی تهیه شده در خصوص عملکرد طرح در طی دوره آزمون در محیط سندباکس، در خردادماه سال جاری برای شورای راهبری ارسال شده و تصویب نهایی آن در دستور کار جلسه آتی شورای راهبری قرار گرفته است. با اجرائی شدن این تصمیم فضای کاری برای بخش عمده‌ای از مدل‌های کسب و کاری و بازیگران زیست بوم لندتک شفاف‌سازی شده و امکان توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های این گروه از فناوران مالی وجود خواهد داشت.

 

طرح دوم فراخوان اول با موضوع رمزارز با توجه به پیچیدگی‌ها و ابعاد مختلف فنی و حقوقی آن در سطح کشور همچنان در محیط آزمون تحت پایش و ارزیابی است و با تایید و تصویب کمیته فنی وارد بازه زمانی ارزیابی ۶ ماهه دوم خود شده است.

 

لازم به ذکر است با توجه به اهمیت دانش افزایی و ارتقای سطح بلوغ ذینفعان و متقاضیان حضور در سندباکس، بالغ بر ۲۲ سندمحتوایی مطابق با الگو‌های بین المللی با هدف یادگیری، اطلاع رسانی و آموزش رویکرد‌ها، مفهوم و فرآیند‌های سندباکس تهیه و در این درگاه در اختیار مخاطبان قرار گرفته، همچنین برای تشریح بهتر رویکرد‌های جهانی در خصوص این موضوع مستند راهنمای بین‌المللی محیط‌های آزمون تنظیم‌گری فناوری‌های مالی با همکاری شرکت ملی انفورماتیک و انتشارات راه پرداخت منتشر شد.

 

طی یکسال اخیر به منظور بررسی طرح و ارزیابی طرح‌ها و تسریع در رسیدن به خروجی تاکنون ۲ جلسه شورای راهبری و بالغ بر ۱۸ جلسه کمیته فنی تخصصی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و فعالین حوزه فین تک برگزار شده است.

 

در پایان خاطر نشان می‌سازد در فراخوان دوم نیز ۵ طرح با موضوعات لندتک، رمیتنس و سوپ تک به دبیرخانه سندباکس ارسال شده که مورد ارزیابی قرار گرفته و تا کنون یکی از طرح‌ها مورد پذیرش برای ورود به محیط آزمون قرار گرفته است.

 

مشروح گزارش سندباکس بانک مرکزی را می‌توانید از طریق لینک زیر دریافت دارید:

https://www.nicholding.ir/wp-content/uploads/2023/08/C.B.I-sandbox-performance-report.pdf

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر