درخواست مراکش برای پیوستن به بریکس

درخواست مراکش برای پیوستن به بریکس
یک مقام دولتی آفریقای جنوبی گفت: مراکش رسماً برای پیوستن به گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور بریکس درخواست داده است.
کد خبر : ۱۵۴۱۱۶

به گزارش ایبِنا از وبگاه African Business، در حالی که آفریقای جنوبی برای میزبانی از نشست آتی بریکس آماده می‌شود که از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود. دکتر نالِدی پاندور (Naledi Pandor)، وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، گفت: انتظار می‌رود رهبران بریکس درباره موضوع افزایش اعضای این بلوک اقتصادی گفتگو کنند.

وی گفت: زمینه ژئوپلیتیک کنونی، علاقه دوباره به عضویت در بریکس را برانگیخته است؛ زیرا کشور‌های جهان‌جنوب به دنبال جایگزین‌هایی در دنیای چندقطبی هستند.

پاندور خاطرنشان کرد که رباط برای پیوستن به بریکس به صورت رسمی درخواست ارائه کرده است. سایر کشور‌های آفریقایی از جمله الجزایر، مصر، اتیوپی، نیجریه و سنگال، نیز علاقه خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده‌اند.

بریکس در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

عماد حرب (Imad Harb)، مدیر مرکز تحقیقات عربی در واشینگتن دی‌سی، گفت: درخواست مراکش، از نظر سیاسی به معنای ارسال پیامی است که نشان می‌دهد این کشور مجبور نیست وابسته به روابط خود با غرب باشد و به دنبال شرکای جایگزین است.

حرب معتقد است که این اقدام مراکش ممکن است گامی بلند در جهت توسعه اقتصادی مراکش باشد؛ زیرا این کشور به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی کشور‌های عضو بریکس، به‌ویژه چین، و افزایش روابط تجاری دوجانبه است.

حرب می‌افزاید: مراکش می‌خواهد از ابتکار کمربند و جاده (BRI) بهره‌مند شود، به ویژه به این دلیل که اقتصاد آن کمی مدرن‌تر از سایر کشور‌های قاره آفریقا است؛ ضمن اینکه چین نیز می‌تواند از صادرات فسفات بهره‌مند شود.

ابتکار کمربند و جاده یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربنا‌های اقتصادی بیش از ۷۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی و توسعه دو مسیر تجاری کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: بریکس مراکش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر