چه موضوعاتی در نشست بریکس بررسی می‌شوند؟

چه موضوعاتی در نشست بریکس بررسی می‌شوند؟
موضوعاتی، چون معیار‌های پذیرش اعضای جدید و چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی به ارز محلی در دستور کار نشست آتی بریکس است.
کد خبر : ۱۵۴۱۳۰

به گزارش ایبِنا، از وبگاه رویترز، گروه بریکس متشکل از اقتصاد‌های نوظهور بزرگ (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) میزبان پانزدهمین نشست سران کشور‌ها و دولت‌ها در ژوهانسبورگ خواهد بود.

 

انتظار می‌رود سیریل رامافوسا (Cyril Ramaphosa)، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در این مراسم شرکت کنند. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در ژوهانسبورگ نماینده روسیه خواهد بود.

 

گسترش بریکس

 

رهبران بریکس بر سر معیار‌های پذیرش اعضای جدید به منظور گسترش این بلوک اقتصادی اختلاف نظر دارند.

 

بنا بر اعلام آفریقای جنوبی، بیش از ۴۰ کشور از جمله عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، آرژانتین، اندونزی، مصر و اتیوپی برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده‌اند.

 

چین که درگیر کشمکش با آمریکا بر سر تجارت و ژئوپلیتیک و به دنبال افزایش تأثیر خود است و به همین دلیل از توسعه بریکس حمایت می‌کند، در حالی که برزیل به این موضوع بدبین است.

 

بانک بریکس

 

انتظار می‌رود که این گروه درباره چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی به ارز محلی در بانک توسعه جدید (بانک بریکس) بحث کنند.

 

اِنوک گودونگوانا (Enoch Godongwana)، وزیر دارایی آفریقای جنوبی، گفت: استفاده از ارز محلی به خطرزدایی از تأثیر نوسانات ارزی کمک می‌کند.

 

از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی که روسیه به اوکراین حمله و فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز شروع به افزایش نرخ بهره برای مهار تورم کرد، دلار در برابر ارز‌های بازار‌های نوظهور افزایش یافته است و این امر باعث شد تا بدهی دلاری برای این کشور‌ها هزینه بیشتری داشته باشد.

 

گفته می‌شود بانک توسعه جدید که در سال ۲۰۱۵ میلادی تأسیس شد، هنوز در حال بررسی استفاده از ارز‌های جایگزین است؛ اما در این نشست صحبتی درباره ارز مشترک صورت نمی‌گیرد.

 

بانک توسعه جدید همچنین در حال گسترش است و این نشست ممکن است به بستری مهم برای جذب اعضای بیشتر تبدیل شود.

 

بنگلادش، امارات متحده عربی و مصر از سال ۲۰۲۱ میلادی به این بانک پیوسته‌اند. اروگوئه نیز در راه پیوستن به این بانک است؛ ضمن اینکه الجزایر، هندوراس، زیمبابوه و عربستان سعودی برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده‌اند.

 

همکاری اقتصادی

 

سران کشور‌ها همچنین احتمالاً درباره چگونگی بهبود روابط اقتصادی خود با یکدیگر بحث خواهند کرد.

 

انتظار می‌رود که آن‌ها درباره فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌ها از همکاری در زمینه انرژی و توسعه زیرساخت‌ها گرفته تا اقتصاد دیجیتال و بازار کار شرکت کنند.

 

دوستان بریکس

 

انتظار می‌رود آخرین روز این نشست بر گفتگو با رهبران کشور‌های دیگر متمرکز شود. نالدی پاندور (Naledi Pandor)، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، گفت که از سران ۶۷ کشور در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و کارائیب برای حضور در این نشست دعوت شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر