نشست «بریکس» فردا برگزار می‌شود/ پذیرش اعضای جدید در دستور کار

نشست «بریکس» فردا برگزار می‌شود  پذیرش اعضای جدید در دستور کار
پانزدهمین نشست بریکس سه‌شنبه آغاز می‌شود و پذیرش اعضای جدید در بریکس یکی از موضوعات مهمی است که در دستور کار این نشست خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۴۱۸۵

به گزارش ایبِنا، از وبگاه سی‌اِن‌اِی، ۲۳ کشور به طور رسمی علاقه خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده‌اند و به گفته مقامات آفریقای جنوبی، در مجموع ۴۰ کشور به دنبال عضویت در آن هستند؛ با این حال، پذیرش رسمی اعضای جدید، یک تصمیم ساده نیست، زیرا برای این کار، موافقت همه اعضای فعلی لازم است.

 

این گروه که حدود یک‌چهارم از ثروت جهان را در اختیار دارند، در سال ۲۰۰۱ میلادی با نام «بریک» شروع به کار کردند که سرواژه نام‌های انگلیسی چهار اقتصاد در حال رشد یعنی برزیل، روسیه، هند و چین است.

 

آفریقای جنوبی، که میزبان نشست سران بریکس است، به طور رسمی در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی به عضویت این گروه درآمد و تاکنون تنها کشوری به شمار می‌رود که به این بلوک اضافه شده است.

 

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، برای نشست سالانه سه‌روزه بریکس میزبان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، خواهد بود و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز به صورت مجازی در آن شرکت خواهد کرد.

 

در مجموع، ۳۴ نفر از سران آفریقا و جهان‌جنوب در نشست سران بریکس در روز‌های آینده شرکت خواهند کرد؛ زیرا یکی از اهداف این نشست، ایجاد مشارکت بین بریکس و سایر اقتصاد‌های نوظهور است.

 

عضویت در این بلوک باعث افزایش دسترسی کشور‌ها به بازار‌های سایر اعضای خود می‌شود؛ ضمن اینکه یک منبع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است.

 

از زمان پیوستن آفریقای جنوبی به بریکس، صادرات این کشور به چین چهار برابر شده و این غول آسیایی به بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقای جنوبی تبدیل شده است.

 

هند در سال گذشته، هشتمین واردکننده بزرگ از آفریقای جنوبی بود؛ هرچند برزیل و روسیه در حال حاضر در میان ۲۵ شریک تجاری برتر آن حضور ندارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر