01 شهريور 1402 - 15:18
معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی:

تمرکز بریکس بر افزایش دلارزدایی

تمرکز بریکس بر افزایش دلارزدایی
ائتلاف بریکس در اجلاس سران ژوهانسبورگ درباره افزایش تمرکز بر کاهش اتکا به دلار بحث خواهد کرد.
کد خبر : ۱۵۴۲۹۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، ائتلاف بریکس در اجلاس سران ژوهانسبورگ درباره افزایش تمرکز بر کاهش اتکا به دلار بحث خواهد کرد. پاول ماشاتیل، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: رهبران کشور‌های بریکس در جلسه این هفته خود در ژوهانسبورگ درباره راه‌های حذف وابستگی به دلار آمریکا گفتگو خواهند کرد.

این اتحادیه متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی چندین گام در جهت کاهش سهم دلار در مبادلات متقابل با افزایش پرداخت‌ها به ارز اعضا برداشته است. ماشاتیله روز دوشنبه در ژوهانسبورگ به رهبران تجاری کشور‌های بریکس گفت: «امروز جهان به این اتحادیه توجه می‌کند، زیرا در خط مقدم گفتمان جهانی است» تا وابستگی به دلار را مهار کند. ما برای رقابت با غرب اینجا نیستیم. ما فضای خود را در تجارت جهانی می‌خواهیم.»

اعضای این اتحادیه ایده ایجاد ارز مشترکی برای تجارت داخلی اعضا را مطرح کرده اند. انتظار می‌رود کشور‌های بریکس که در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت جهان و تقریبا یک سوم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند، درباره اضافه شدن اعضای جدید به این گروه بحث کنند. بر اساس برآورد‌های بلومبرگ اکونومیک، این اتحادیه بزرگ تا سال ۲۰۴۰ حدود نیمی از تولید جهانی، یعنی دو برابر سهم گروه هفت از توسعه یافته‌ترین کشور‌های جهان را تشکیل می‌دهد.

پانزدهمین اجلاس سران بریکس از ۲۲ تا ۲۴ آگوست در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. بیش از ۲۰ کشور برای پیوستن به بریکس درخواست رسمی داده اند و چندین کشور دیگر نیز ابراز علاقه کرده اند. در ماه‌های اخیر، چندین کشور شامل آرژانتین، الجزایر، مصر و ترکیه گفته اند که ممکن است به دنبال عضویت در بریکس باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر