04 شهريور 1402 - 11:56

اینوتکنیک؛ کلیدی‌ترین رویکرد بانک مرکزی در حوزه رگولاتوری فناورانه

اینوتکنیک؛ کلیدی‌ترین رویکرد بانک مرکزی در حوزه رگولاتوری فناورانه
کلیدی‌ترین رویکرد اتخاذ شده در حوزه رگولاتوری در بانک مرکزی، تغییر پارادایم از رگولاتوری سنتی به فناورانه است.
کد خبر : ۱۵۴۳۸۸

به گزارش ایبِنا، همگام با تغییرات پارادایمی در حوزه تکنولوژی و رگولیشن طی سال‌های اخیر، نهاد‌های سیاستگذاری از جمله بانک مرکزی رویکرد‌های جدیدی را نسبت به حل چالش‌های حوزه فناوری در صنعت بانکداری در پیش گرفته اند که از جمله شاخص‌ترین و کلیدی‌ترین رویکرد اتخاذ شده در حوزه رگولاتوری در بانک مرکزی، تغییر پارادایم از رگولاتوری سنتی به رگولاتوری فناورانه است. این تغییر رویکرد را می‌توان به‌روشنی و به صورت عملی در برگزاری رویداد اینوتکنیک مشاهده کرد.


رویداد اینوتکنیک در واقع به دنبال این هدف است که زمینه لازم برای تعاملات مؤثر و منسجم میان بانک مرکزی (به‌عنوان رگولاتور پولی کشور) بانک‌ها و ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات فناورانه به‌منظور ایجاد بستر لازم برای شکل‌گیری رگولاتوری هوشمند، فراهم آورد.


اهداف کلان این رویداد در محور‌های ذیل قابل‌دسته‌بندی است: رفع چالش‌های موجود در صنعت بانکداری و استفاده از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی داخل و خارج از شبکه بانکی جهت ارتقا و توسعه این صنعت و تکمیل زنجیره ارزش اقدامات نوآورانه.


این رویداد که برنامه ریزی و اقدامات اجرایی آن از اردیبهشت ماه آغاز شده تاکنون با برگزاری ۵ پیش رویداد دانشگاهی، برپایی نشست خبری و رونمایی رسمی از هویت رویداد در نمایشگاه الکامپ امسال بخشی از پازل حرکت به سمت بانکداری هوشمند است که در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در آبان ماه امسال دستاورد‌های خود را ارائه خواهد کرد.


تفاوت اینوتکنیک با رویداد‌های دیگر در چیست؟


نکته مهمی که در بررسی این رویداد باید به آن توجه کرد، تفاوت بزرگی است که رویکرد حاکم بر آن با سایر رویداد‌ها با اهداف مشابه دارد؛ تغییر پارادایم از سمت حاکمیت، تمرکز بر مدل‌های کسب‌وکاری و کمک به شبکه‌سازی. به‌این‌ترتیب اینوتکنیک را می‌توان اولین رویدادی دانست که بانک مرکزی، مسائل خود را در قالب "رویداد نوآورانه تقاضا محور"مطرح می‌کند و از صاحب‌نظران و فعالان اکوسیستم راه‌حل می‌طلبد.


تمرکز برگزارکنندگان این رویداد با تاکید بر روش نوآوری باز بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مختلف فنی و دانشگاهی است و بر خلاف تم رایج در نوآوری بسته قایل به این نیستند که همه دانش در بخش خاصی متمرکز است؛ بلکه بر این باورند شاید حتی یک استارتاپ کوچک در دل یک مرکز نوآوری یا مرکز تحقیقات یک دانشگاه راه‌حل‌هایی برای حل مسائل و چالش‌های رگولاتور ارائه کند که منجر به انتفاع جمعی شود.


بر این اساس می‌توان گفت اینوتکنیک ترکیبی از نوآوری و تکنولوژی است و کارکرد آن استفاده از رویکرد نوآوری‌های باز در حل نظام مسائلی است که بانک مرکزی و شبکه بانکی در حوزه وظایف خود با آن مواجه هستند. همچنین این رویداد در پی خلق ارزش‌های جدید از طریق ایده‌های نوآورانه است. برگزاری رویداد اینوتکنیک نشان می‌دهد رگولاتور و قانون‌گذار با تغییر پارادایم اراده کرده با کمک نوآوران برای چالش‌های رگولاتوری راهکار‌های بیابد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت برگزاری این رویداد به طور عملی اعتماد نهاد‌های سیاست گذار و شبکه بانکی به بخش خصوصی و دانشگاهی و ارتباط این بخش از صنعت با دانشگاه را ثابت می‌کند و نشان‌دهنده خودآگاهی و اشراف این نهاد به چالش‌ها و مسائل خود است.


شرکت ملی انفورماتیک نیز در چنین رویدادی در نقش یک سازمان پلتفرمی در پی آن است تا همه زوایا و جنبه‌های مختلف رویداد نوآوری را در کنار هم قرار دهد.


چرا هوش مصنوعی؟


قرار بر این است که در هر دوره از رویداد اینوتکنیک، یک موضوع اصلی فناوری نوین انتخاب ‏شود که علاوه بر قابلیت حل نظام مسائل صنعت بانکداری، به رشد و توسعه آن کمک کند. در این رویداد از تمامی ظرفیت‌های در دسترس برای تعامل و هم‌افزایی میان بازیگران مختلف زیست‌بوم بانکی استفاده خواهد شد و در این راستا، در هر دوره از رویداد، مجموعه‌های از چالش‌ها و مسائل صنعت بانکی هم‏راستا با موضوع رویداد، برگزیده و در قالب‌های مختلف با مخاطبان به اشتراک گذاشته خواهد شد.


بر این اساس با در نظرگیری نیاز‌های گسترده بانک مرکزی به استفاده از فناوری در زمینه تنظیم‌گری از یک سو و کاربرد‌های فراوان فناوری هوش مصنوعی در حوزه تنظیم‌گری فناورانه و نظارت هوشمند از سوی دیگر؛ موجب شد تا اولین دوره از رویداد اینوتکنیک به موضوع هوش مصنوعی اختصاص یابد. این انتخاب قطعاً به افزایش انگیزه تیم‌های داخلی و بیرونی در زمینه توسعه هوش مصنوعی در صنعت بانک و پرداخت کمک می‌کند.


اینوتکنیک ادامه خواهد یافت


برگزارکنندگان اینوتکنیک، این رویداد را رویدادی ادامه‌دار و مستمر می‌دانند و امیدوارند در آینده نزدیک تبدیل به درختی تناور شود که نهاد‌های سیاست‌گذار از جمله بانک مرکزی برای ارتقای فعالیت‌های خود و صاحب‌نظران، فعالان، دانشجویان و اساتید حوزه شبکه بانکی قادر باشند برای مشارکت در بهبود بانکداری دیجیتال کشور از آن بهره‌مند شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر