04 شهريور 1402 - 18:48

خنثی سازی اثر تحریم‌ها با عضویت ایران در «بریکس»

خنثی سازی اثر تحریم‌ها با عضویت ایران در «بریکس»
یک استاد اقتصاد دانشگاه عضویت ایران در «بریکس» را بسیار مهم و راهی برای خنثی سازی تحریم‌ها عنوان کرد
کد خبر : ۱۵۴۳۹۵

به گزارش ایبِنا، وحید شقاقی شهری، درباره عضویت ایران در بریکس، اظهار داشت: این موضوع اتفاق مبارکی است که رخ‌داده و نتیجه آن بهبود روابط منطقه‌ای و فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی برای ایران است. شروع این فرایند با بهبود روابط با عربستان و کشور‌های منطقه آغاز شد که در گام بعدی پیوستن به پیمان سازمان همکاری‌های شانگ‌های را داشتیم و عملاً به نتیجه نشست؛ امروز در گام سوم نیز عضویت ایران در «بریکس» است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: بریکس نظم جدیدی است که در برابر نظم قرن بیستمی با محوریت آمریکا و کشور‌های اروپایی شکل گرفته است. در قرن بیستم یک نظم اقتصادی در جهان پایه‌ریزی شد که خروجی آن به شکل‌گیری نهاد‌های پولی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان ملل و سازمان جهانی تجارت منجر شد که نقش و راهبری آمریکا در آن برجسته بود.

آمریکا با اتکا به دلار، کشور‌ها را تحریم دلاری می‌کند

وی تأکید کرد: در قرن بیست و یکم، چین و پس از آن هند با پیشرفت اقتصادی و بهبود شاخص‌های اقتصادی، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند آن نظم قرن بیستم را به چالش بکشانند. اکنون اقتصاد چین و هند از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان هستند، روسیه نیز یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان تلقی می‌شود و برزیل نیز جزو کشور‌های درحال‌توسعه و پیشرو در اقتصاد است.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: بحث مهم این است که کشور‌های به دنبال این هستند که نظم قرن بیستم را عملاً به چالش بکشند؛ در نظم قرن بیستم، دلار نقش‌برجسته‌ای داشت و آمریکایی‌ها با اتکا به دلار هر کشوری را که تمایل داشتند تحریم دلاری می‌کرد و این موجب می‌شد که اقتصاد کشور‌ها کاملاً وابسته به دلار باشد و گاهی ضربه سهمگینی به کشور‌های جهان وارد می‌کردند.

خنثی سازی تحریم‌ها با عضویت ایران در بریکس

شقاقی شهری افزود: از این منظر «بریکس» نقش بسیار ویژه و ممتازی را در نظم جدید جهانی ایفا می‌کند و قطعاً در آینده نیز نقش بیشتری خواهد داشت. طبیعتاً زمانی که ایران عضو این گروه باشد تا حدود زیادی می‌تواند مشکلاتی که آمریکایی‌ها با تحریم بر ایران اعمال می‌کنند، را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: احتمالاً در آینده تلاش بریکس بر این خواهد بود که یک واحد پولی مشخص به جز دلار را محور قرار دهد که این می‌تواند برای کشور‌هایی که درگیر تحریم‌ها و چالش‌های آمریکا هستند، اثربخش باشد و از شدت تحریم‌ها بکاهد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در بریکس سه کشور ویژه داریم. چین و هند رتبه‌های نخست جهانی در اقتصاد را دارند و روسیه با قدرت اقتصادی برجسته در بریکس عضویت دارد و کشور‌های جدیدی نیز به آن ملحق خواهند شد. هرچقدر ابعاد بریکس گسترده شود می‌تواند آرام‌آرام به ایجاد نهاد‌هایی در برابر هژمونی آمریکا منجر شود تا دیگر یک قدرت ویژه نتواند تمام مانند قرن بیستم همه خواسته‌های خود را به کشور‌های دیگر تحمیل کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر