05 شهريور 1402 - 12:35

توسعه صادرات و تجارت با عضویت ایران در بریکس/ کمرنگ شدن سلطه دلار در اقتصاد جهان

توسعه صادرات و تجارت با عضویت ایران در بریکس  کمرنگ شدن سلطه دلار در اقتصاد جهان
عضویت ایران در بریکس با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و سیاست گذاری‌ها با روند تسهیل گری، به توسعه صادرات و تجارت منجر می‌شود.
کد خبر : ۱۵۴۴۳۱

به گزارش ایبِنا، ارسلان قاسمی معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران در مورد عضویت ایران در بریکس اظهار داشت: در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی غرب فشار زیادی به اقتصاد کشورمان وارد می‌کرد یکی از راه‌های برون رفت از این فشارها، عضویت در پیمان‌های منطقه ای و فرامنطقه‌ای است، عضویت ایران در پیمان بریکس بیشتر با کشورهایی است که با ما زاویه ندارند و از نظر اقتصادی کشورهای قدرتمندی هستند.

وی افزود: بریکس یک مجموعه ای است که اعظم جمعیت جهان را پوشش می دهد و بیش از ۲ سوم جمعیت کشور در این پیمان فرا منطقه ای عضویت دارد از این رو باید از این فرصت برای بازارسازی و توسعه صادرات استفاده کنیم.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه سیاست گذاری و برنامه ریزی درست منجر به دستاوردهای مثبت برای کشورمان در بریکس می‌شود گفت: برای استفاده مناسب از این فرصت باید سیاست‌های حمایتی از تولید کنندگان، تجار و صادرکنندگان را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: کشورمان تجربه عضویت در اوراسیا و شانگهای و اکو را دارد اما چون برنامه مناسب و منسجمی را برای بخش‌های اقتصادی نداشته ایم این پیمان ها تنها بر روی کاغذ ماند، هر چند اقداماتی در این باره صورت گرفته است ولی تا رسیدن به اهداف بین المللی فاصله داریم.

قاسمی تاکید کرد: باید از این تجربه عضویت در پیمان‌های دیگر استفاده کنیم و در نتیجه باید به این سمت و سو حرکت کنیم که شرایط زیرساخت آماده شده است، برنامه ریزی منسجم کنیم و از مزایای اقتصادی حضور در این پیمان‌های فرا منطقه ای بهره ببریم.

وی با بیان اینکه عضویت ایران در بریکس و اتحاد کشورهای عضو منجر به کم رنگ شدن سلطه دلار در اقتصاد جهانی می‌شود گفت: اینکه فکر کنیم اکنون پایان سلطه دلار در جهان است این امر به این زودی ها امکان پذیر نیست اما وجود این پیمان ها بر اقتصاد جهادی منجر به کم رنگ تر شدن سلطه دلار در جهان خواهد شد.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران عنوان کرد: رشد اقتصادی کشورهای عضو در بریکس نیازمند برنامه ریزی ها درست ومتناسب با نیاز بازارهای جهانی است تا از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر