07 شهريور 1402 - 09:40

صادرات غیرنفتی کشور چقدر شد؟

صادرات غیرنفتی کشور چقدر شد؟
مطابق اعلام گمرک در پنج ماه امسال ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
کد خبر : ۱۵۴۵۲۱

به گزارش ایبِنا، براساس آمار گمرک؛ میزان کالاهای وارداتی به کشور در ۵ ماهه امسال ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از نظر وزن ۲.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹ درصد رشد داشته است.

این میزان صادرات کالاهای غیر نفتی که به استثنای نفت خام نفت کوره و نفت سفید، تجارت چمدانی بوده است، از نظر ارزش ۸.۵۵ درصد کاهش و به لحاظ وزن ۲۶.۵۶ درصد افزایش نشان می دهد.

بررسی کارشناسی گمرک نشان می‌دهد عمده دلیل کاهش ارزش صادرات، کاهش قیمت جهانی عموم کالاهای صادراتی پتروشیمی است و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ۳۴۶ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی یک‌هزار و ۶۷۷ دلار در  ۵ ماهه سال جاری بود.

مقاصد صادراتی ایران

براساس اعلام گمرک، چین با پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار, ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و هند با ۸۴۵ میلیون دلار، پنج کشور عمده مقصد کالای صادراتی ایران بودند.

۷۵.۱۳ درصد از وزن و ۷۴.۷۷ درصد از کل ارزش صادرات کشورمان در پنج ماهه سال جاری به این پنج کشور بوده است.

همچنین امارات متحده عربی با هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، چین با هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۸۷۹ میلیون دلار و هند با ۸۱۳ میلیون دلار، پنج کشور عمده طرف معامله واردات در این مدت بودند که ۶۲ درصد از وزن و ۷۶.۶ درصد از کل واردات کشور را در این مدت به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، در این مدت ۹۱۳ میلیون دلار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است که معادل ۳.۷۷ از کل ارزش واردات کشور را بوده است.

با توجه به اهمیت ترانزیت خارجی کشور از قلمروی ایران و سیاست تسهیل گرایانه در این زمینه، ترانزیت خارجی از ایران با ۵.۴ درصد افزایش به رقم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر