11 شهريور 1402 - 14:50

عملیات اجرایی راه‌ آهن شلمچه - بصره آغاز شد

عملیات اجرایی راه‌ آهن شلمچه - بصره آغاز شد
ایران و عراق از افتتاح پروژه راه آهن شلمچه - بصره تا ۱۸ ماه آینده خبر دادند.
کد خبر : ۱۵۴۶۹۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، محمد مخبر، معاون رئیس جمهور ایران می‌گوید که پروژه راه آهن شلمچه- بصره در استان خوزستان، در جنوب غربی ایران، برای ایران و عراق استراتژیک است.


مراسم اجرای پروژه اتصال ریلی شلمچه - بصره امروز شنبه با حضور محمد مخبر معاون رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در گذرگاه مرزی شلمچه در استان خوزستان، جنوب غربی ایران آغاز شد.

مخبر پیش از سفر خود به استان خوزستان که صبح امروز شنبه انجام شد، اعلام کرده بود که این پروژه هم برای ایران و هم برای عراق استراتژیک است و به توسعه منطقه غرب آسیا منجر می‌شود، زیرا مکمل مسیر‌های بین المللی در حوزه حمل و نقل است.

مخبر ارتباط ایران با عراق از طریق راه آهن و امتداد آن به دریای مدیترانه را رویداد مهمی دانست که پس از چندین دهه رخ خواهد داد و تکمیل این پروژه جهشی بسیار بزرگ در زمینه مبادلات تجاری تهران و بغداد ایجاد خواهد کرد..

ساخت این خط آهن به طول ۳۲ کیلومتر ظرف ۱۸ ماه آماده افتتاح خواهد شد.

ایران در اجرای این طرح مسئولیت مین‌برداری به طول ۱۶ کیلومتر را بر عهده گرفت و مین‌زدایی از فاصله ۱۶ تا ۱۸ کیلومتری بر عهده عراق است.

این پروژه با هدف تسهیل سفر ریلی ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به شهر مشهد انجام می‌شود.

به نوبه خود، دولت عراق امروز شنبه اعلام کرد که السودانی سنگ بنای پروژه اتصال راه آهن را در گذرگاه مرزی شلمجه در استان بصره گذاشت.

یونس الکعبی مدیرکل راه آهن عراق پیش از این جزئیات این پروژه را اعلام کرده بود و گفته بود: سالانه ۳ میلیون مسافر جابه جا می‌شود.

وی افزود: رزاق محبیس السعداوی وزیر حمل و نقل عراق در یک سفر رسمی به ایران است و توضیح داد که این پروژه در چارچوب برنامه سرمایه گذاری استراتژیک برای بودجه ۲۰۲۳ است.

 

افتتاح پروژه راه آهن شلمچه - بصره

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر