25 شهريور 1402 - 16:30
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد؛

بهبود کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها عامل رشد اقتصادی

بهبود کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها عامل رشد اقتصادی
یک اقتصاددان گفت: کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها تا حدودی به رشد اقتصادی و کاهش تورم کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۵۴۷۰۳

غلامحسین خورشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: در گذشته نظام بانکداری ما از ماهیت واقعی خود فاصله گرفته بود و در ادامه شاهد بودیم که بانکداری با نظام بانکداری بین‌الملل هم فاصله گرفت، اما در چند وقت اخیر و از زمان مدیریت جدید بانک مرکزی می‌بینیم که بانک‌ها به خارج شدن از فعالیت‌های اقتصادی موظف شدند و در همین راستا این موضوع موجب شده تا نظام بانکی به سمت فعالیت‌های اصلی خود حرکت کنند.


وی با اشاره به آغاز برنامه اصلاحی بانک‌ها گفت: برنامه اصلاحی بانک‌ها موجب می‌شود که اقتصاد رشد و تورم کاهش یابد. ضمن اینکه میزان موفقیت کنترل رشد مقداری ترازنامه بر اقتصاد و تورم به عملکرد بانک‌ها وابسته است.


خورشیدی در پایان تاکید کرد: به تازگی شاهد هستیم که بانک مرکزی نسبت به کنترل  مقداری ترازنامه بانک‌ها مصمم شده و در نظارت‌های خود بر نظام بانکی تغییراتی اعمال کرده است. این موضوع تا حدودی به رشد اقتصادی و کاهش تورم کمک خواهد کرد و در کنترل نقدینگی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود؛ کمااینکه در آخرین آمارها شاهد کاهش رشد نقدینگی از محل کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها هستیم. 

 

در همین راستا محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی در سی‌ و سومین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه در دوره جدید به شدت بر بانک‌ها نظارت داشته‌ایم و هم سمت و چ‍پ و هم سمت راست ترازنامه بانک‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در سال های اخیر بسیاری از اضافه برداشت ها به خط اعتباری تبدیل شده اما از این اقدام خودداری کرده ایم و با سخت‌گیری در این حوزه سعی در کاهش ناترازی بانک ها داشته ایم که نتیجه آن کاهش رشد نقدینگی به ۲۷.۵ درصد است. بانک ها تحت فشار هستند و این ناشی از اعمال سیاست پولی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر