12 شهريور 1402 - 15:36

رکورد کاهش فروش خانه در بریتانیا

رکورد کاهش فروش خانه در بریتانیا
فروش خانه در بریتانیا به پایین‌ترین حد در ۱۲ سال گذشته رسید.
کد خبر : ۱۵۴۷۴۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، داده‌ها نشان داد که بازار مسکن تحت فشار افزایش هزینه‌های استقراض، پروژه خریداران را به تعویق انداخت. شرکت املاک و مستغلات زو‍پلا در گزارش شاخص قیمت مسکن خود که این هفته منتشر شد، گفت که فروش خانه در بریتانیا به دلیل افزایش هزینه‌های وام مسکن به پایین‌ترین سطح در بیش از یک دهه گذشته کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود خرید خانه در بریتانیا با ۲۱ درصد کاهش سالانه از ۱.۲۶ میلیون در سال گذشته و بالاترین رقم در ۱۴ سال گذشته (۱.۴۸ میلیون) که در سال ۲۰۲۱ ثبت شده بود، به حدود ۱ میلیون مورد در سال جاری، کاهش یابد. معافیت‌های مالیاتی همه گیر باعث افزایش خرید شد.

بر اساس این گزارش، تقاضای مسکن طی چهار هفته گذشته نسبت به میانگین پنج سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته، در حالی که نرخ‌های وام مسکن و فشار هزینه‌های زندگی بر بازار فشار می‌آورد. ریچارد دانل، مدیر اجرایی زوپلا می‌گوید: این تعداد فروش است که از هزینه‌های استقراض بالاتر، به ویژه میان خریداران متکی به وام مسکن، بیشترین ضربه را خورده است. وی افزود: «خریداران نقدی مصونیت بیشتری دارند و از هر سه فروش بیش از یک فروش در سال ۲۰۲۳ هستند.

طبق داده ها، یک وام مسکن ثابت دو ساله معمولی در روز سه‌شنبه ۶.۷۳ درصد بود، در حالی که میانگین قرارداد ثابت پنج ساله ۶.۲۱ درصد بود. بر اساس گزارش زوپلا، پیش‌بینی می‌شود که تعداد فروش خانه‌های تامین‌شده توسط وام‌های مسکن امسال ۲۸ درصد کاهش یابد، در حالی که فروش نقدی نسبتا بدون تغییر باقی خواهد ماند و تنها ۱ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. این گزارش افزود: «قبل از اینکه شاهد افزایش تمایل نقل مکان به خانه در نیمه دوم سال باشیم، باید نرخ‌ها به زیر ۵ درصد کاهش یابد.»

بانک مرکزی انگلیس در ۳ آگوست برای چهاردهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش داد و معیاری را که مبنای بیشتر نرخ‌های وام‌های رهنی است به بالاترین میزان در ۱۵ سال گذشته یعنی ۵.۲۵ درصد رساند. بر اساس آخرین گزارش این رگولاتوری، تاییدیه‌های وام مسکن در بریتانیا برای اولین بار در سه ماه گذشته در ماه جولای به ۴۹۴۴۴ وام مسکن کاهش یافت.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر