13 شهريور 1402 - 13:04
سخنگوی وزارت خارجه روسیه؛

مشکلات ارزی آمریکا دلارزدایی را تسریع می‌کند

مشکلات ارزی آمریکا دلارزدایی را تسریع می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تازگی ضمن اشاره به مشکلات ارزی آمریکا، این موضوع را در تسریع «دلارزدایی» مؤثر دانسته است.
کد خبر : ۱۵۴۷۷۹

به گزارش ایبِنا از وبگاه Financial World، از مدت‌ها پیش، دلار آمریکا به عنوان ارزی مستحکم در امور مالی بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و چندین دهه، بستری برای معاملات جهانی بوده است.

اما در حال حاضر، دلارزدایی به معنای فاصله گرفتن از دلار در امور مالی جهانی، فقط هدف چند کشور یا سازمان نیست.

ماریا زاخارووا (Maria Zakharova)، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، به تازگی درباره تضعیف جایگاه دلار، به ویژه به عنوان یک ارز جهانی مطالبی را بیان کرده است.

وی ضمن اشاره به بحران‌های اقتصادی ناشی از ناهماهنگی در سامانه مالی آمریکا گفت: دلار در روزگار ما به شدت دچار مشکل شده است.

وی صرفاً موضع سیاسی خود را بیان نکرد، بلکه به یک واقعیت عینی اقتصادی اشاره کرد.

زاخارووا خاطرنشان کرد: زمانی بود که آمریکا دلار را به عنوان راه‌حلی برای رفع پیچیدگی‌های اقتصادی جهانی تبلیغ می‌کرد که قرار است زندگی همه را بهتر، ساده‌تر و راحت‌تر کند.

وی هشدار داد که دلار بیش از پیش به ابزار «سلطه و نوع جدیدی از استعمار» تبدیل شده است و به جای تقویت وحدت جهانی، اغلب برای تنبیه، جداسازی و پیچیده کردن زندگی افراد دیگر یا تبدیل آن به کابوس استفاده می‌شود.

جهان در جست‌وجوی امنیت مالی

ممکن است به نظر برسد که بسیاری از کشورها، به ویژه کشور‌های عضو ائتلاف بریکس، فعالانه به دنبال کنار گذاشتن دلار هستند، اما این کاملاً دقیق نیست.

زاخارووا هدف کلی از دلارزدایی را موضوعی عمیق‌تر می‌داند و معتقد است: کشور‌ها به دنبال درگیر شدن در مشکلات آمریکامحور نیستند؛ بلکه برای دستیابی به «سامانه ضمانت‌های مالی» تلاش می‌کنند تا از خود در برابر بحران اقتصادی احتمالی بعدی آمریکا محافظت کنند.

به گفته زاخارووا کشور‌ها خواهان ثبات، امنیت و استقلال درباره آینده مالی خود هستند.

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر