14 شهريور 1402 - 16:31

چالش‌های گروه بریکس برای مقابله با سلطه دلار

چالش‌های گروه بریکس برای مقابله با سلطه دلار
آیا گروه‌بندی جدید بریکس دارای نقاط ضعف است؟
کد خبر : ۱۵۴۸۴۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، مجله آمریکایی "فارین پالیسی" مقاله‌ای درباره نتایج اجلاس بریکس منتشر کرد که در پایان ماه گذشته در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد و به بحث این گروه برای پایان دادن به سلطه دلار آمریکا در تجارت جهانی پرداخت.

متیو کرونیگ که مقاله را با همکاری «اما اشفورد» نوشت؛ گفت: به نظر می‌رسد بریکس در مقابل ائتلاف دموکراسی‌ها که توسط گروه هفت کشور نمایندگی می‌شود، خود را به عنوان یک مرکز جدید برای اقتدارگرایان معرفی می‌کند.

اما گروه بندی جدید - به گفته نویسنده - دارای نقاط ضعفی است، زیرا روسیه و چین به سمت عضویت ایران پیش می‌روند، در شرایطی که هند و برزیل از سوی دیگر نگران این اقدام هستند و دیگران گروهی از بلوک‌های ضد آمریکایی را تشکیل می‌دهند که بر اقتصاد جهانی مسلط هستند.

کرونیگ گفت که گروه بریکس مجموعاً تنها حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد، در حالی که این رقم برای اقتصاد‌های به اصطلاح آزاد بزرگ ۶۰ درصد است.

اشفورد نیز به نوبه خود معتقد است که با وجود دعوت از ۶ کشور جدید برای پیوستن به این بلوک، یعنی عربستان سعودی، امارات، مصر، ایران و آرژانتین، اهمیت گسترش برجام اغراق آمیز است.


وی معتقد است که در این گروه کشورهایی، از جمله ایران و عربستان سعودی با سابقه طولانی خصومت متقابل و درگیری‌های منطقه‌ای وجود دارند، بنابراین به سختی می‌توان شاهد همکاری کامل هند و چین در بسیاری از موضوعات بود.


اشفورد معتقد است که این گروه از نظر اقتصادی بسیار متنوع است، اما هیچ یک از کشور‌های عضو جدید، منطق سازمانی اصلی را برای گرد هم آوردن اقتصاد‌های در حال توسعه با عملکرد بالا برآورده نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سابقه سازمان‌هایی مانند سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) تأیید می‌کند که کشور‌ها ممکن است در زمینه مسائل اقتصادی و در عین حال درگیر درگیری‌های امنیتی باشند. بسیاری از این کشور‌ها دلایل خوبی برای جستجوی راه‌هایی برای ایجاد وزنه تعادلی در برابر قدرت اقتصادی ایالات متحده و متحدانش در اروپا و آسیا دارند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر