16 شهريور 1402 - 17:11
عضو اتاق بازرگانی ایران؛

پایان جزیره‌ای عمل کردن کانون صرافان/ فعالیت صرافان نباید وجهه دلالی پیدا کند

پایان جزیره‌ای عمل کردن کانون صرافان  فعالیت صرافان نباید وجهه دلالی پیدا کند
کانون صرافان فعالیت نامنظم و جزیره‌ای را در پیش گرفته بود که بانک مرکزی با انحلال آن تشکل، جلوی این روند را گرفت.
کد خبر : ۱۵۴۸۸۲

به گزارش ایبِنا، قاسم رضائیان؛ رئیس اتاق بازرگانی گیلان، ضمن اشاره به اقتدار بانک مرکزی در برخورد با تخلفات برخی صرافان و جایگزینی «جامعه صرافان» با «کانون صرافان» اظهار داشت: عملکرد کانون صرافان به ویژه در چند ماه گذشته بسیار نامنظم و نامطلوب بود؛ چراکه این کانون به صورت جزیره‌ای با امور محوله و مسئولیت‌های ارزی برخورد می‌کرد. البته جزیره‌ای عمل کردن هر تشکل و مجموعه‌ای می‌تواند مسیر رسیدن به اهداف بزرگ و مهم را با فراز و فرود همراه کند.

وی با تأکید بر لزوم افزایش نظارت و استفاده بهتر از شبکه صرافی کشور برای مدیریت بازار ارز ادامه داد: بی‌تردید باتوجه به بحث انحلال کانون صرافان و تدوین اساسنامه جدید و ایجاد تشکلی به نام جامعه صرافان از سوی بانک مرکزی، می‌توان امیدوار به بهبود وضعیت بود. قطعاً همکاری نزدیک، همسو و قانونمند صرافان در روند اجرای سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند راهگشای بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات ارزی کشور باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه صرافان نباید جایگاه خودشان را با دلالان ارزی اشتباه بگیرند، افزود: با توجه به تشکیل جامعه صرافان باید در انتظار اصلاح بسیاری از کم‌وکاستی‌ها و برقراری نظم در مسائل ارزی باشیم که مطمئناً بانک مرکزی می‌تواند چنین اهدافی را محقق کند.

رضائیان با اشاره به اهمیت فعالیت صرافی‌ها تحت نظارت بانک مرکزی و لزوم ایجاد اعتماد و اعتبار از سوی صرافان در روند نقل‌وانتقال ارز ادامه داد: صرافی‌های به عنوان شبکه‌ای قابل اطمینان و متصل به بانک مرکزی باید از هر نظر مورد اعتماد تجار و بازرگانان باشند تا فعالان اقتصادی بتوانند با خیالی آسوده، مبادلات ارزی خود را به آن‌ها بسپارند؛ به ویژه در شرایط کنونی که تحریم و محدودیت‌های نقل‌وانتقال ارز در واردات و صادرات، نیازمند مسیر پیچیده و زمانبری است. به همین دلیل جامعه صرافان باید طوری عمل کند که روند کاری صرافان، وجهه دلالی پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برخی تخلفات صرافان از جمله ارائه ندادن اطلاعات به بازرسان بانک مرکزی، گران‌فروشی ارز نیمایی به تاجران و حتی ظن پولشویی باید ساماندهی صرافان از سوی بانک مرکزی را صددرصد مثبت ارزیابی کرد. مطمئناً تغییرات در اساسنامه و شکل گیری جامعه صرافان و همکاری صادقانه با بانک مرکزی، می‌تواند به برقراری آرامش و ثبات در بازار ارز و همچنین رونق صادرات و رشد تولید نیز کمک کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر