17 شهريور 1402 - 05:21

کانون صرافان به دنبال عرفی شدن تخلف بود/ جامعه صرافان تریبونی برای پیگیری مطالبات صحیح بخش خصوصی شود

کانون صرافان به دنبال عرفی شدن تخلف بود  جامعه صرافان تریبونی برای پیگیری مطالبات صحیح بخش خصوصی شود
یک کارشناس بازار پول و ارز گفت: اعضای هیئت مدیره کانون صرافان به عرفی شدن تخلف و فرار از قانون دامن زده بودند.
کد خبر : ۱۵۴۸۸۵

به گزارش ایبِنا، حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار‌های پولی و مالی، در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی صرافی‌ها اظهار کرد: در فضای اقتصاد کسب و کارها، تشکل‌های صنفی و نهاد‌های خود انتظام می‌توانند به روند‌های آن کسب و کار کمک کنند.

جیهانی با تاکید بر اینکه تشکل‌ها در ادامه با بهبود کسب و کار بر اقتصاد ملی اثر گذار هستند، گفت: اما اگر این نهاد‌های خود انتظام از هدف عالی خودشان دور شوند و به جای این که ظرفیت‌های قانونی را تقویت کنند و از رفتار‌ها و فعالیت‌های غیر قانونی مجموعه هایشان و زیر مجموعه هایشان جلوگیری و با آن‌ها برخورد نکنند، این موضوع منجر به عرفی شدن تخلف و فرار از قانون می‌شود که این خطای راهبردی را در گذشته‌ی کانون صرافان شاهد بودیم.

وی افزود: اعضای هیئت مدیره کانون صرافان به عرفی شدن تخلف و فرار از قانون دامن زده بودند و طبق گزارشات اعلامی مجموعه‌های نظارتی و رسمی، خود اعضای هیئت مدیره کانون صرافان نیر یک سری تخلفات سنگینی داشته‌اند. از طرف دیگر در حوزه فعالیتی اعضای زیرمجموعه خودشان که صرافی‌ها بودند، نظارت درستی انجام نمی‌دادند، بنابراین همین موضوع منجر شد که نهاد‌های نظارتی و حاکمیتی خارج از آن کسب و کار، برای مدیریت ساختار کلان اقتصاد کشور ورود کنند.

این کارشناس بازار های پولی و مالی تصریح کرد: به نظر بنده باید نهاد‌های صنفی در هر کسب و کاری حوزه فرآیند‌ها و نظارت‌ها را اجرا کنند و اینکه یک نهاد حاکمیتی بخواهد تصدی‌گری کند و در حوزه نحوه اجرای فرآیند‌ها و فعالیت‌ها دخالت کند، به لحاظ اقتصادی به مطلوب نبوده و به ضرر اقتصاد تمام خواهد شد. ولی از طرف دیگر اگر نهاد‌های خودانتظام به سمت حاکم ساختن روال‌های قانونی نروند، این موضوع می‌تواند ساختار اقتصادی کشور را به هم بزند، در نتیجه در این زمینه بانک مرکزی به درستی و با اقتدار به موضوع ورود و کانون صرافان را منحل کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص تشکیل جامعه صرافان نیز باید گفت که اولین وظیفه‌ای که این تشکل دارد این است که فرآیند‌ها و دستورالعمل‌ها و بخشنامه سیاستگذار پولی و ارزی کشور را در نظام صرافی‌ها جاری کند و از طرف دیگر نیز سعی کنند تا تریبونی برای پیگیری مطالبات صحیح بخش خصوصی و نهاد صنفی خود باشد و برای حمایت از صرافان در حوزه‌هایی که نیاز به چانه زنی و لابی گری در مجموعه‌های حاکمیتی کشور دارد، ورود کند.

جیهانی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی و یا هر نهاد سیاستگذار دیگری که بخواهد سیاست‌های خود را بسط دهد و در جامعه و در سپهر اقتصاد کشور جاری کند، نیاز به بازو‌های عملیاتی دارد که جامعه صرافان یکی از ابزار‌های خیلی خوب در این زمینه است.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر