17 شهريور 1402 - 10:18

ضرر ۲۰۰ میلیارد دلاری اپل از ممنوعیت آیفون در چین

ضرر ۲۰۰ میلیارد دلاری اپل از ممنوعیت آیفون در چین
ارزش سهام اپل تحت تاثیر گزارش‌هایی مبنی بر گسترش ممنوعیت استفاده دولت چین از آیفون، حدود چهار درصد سقوط کرد.
کد خبر : ۱۵۴۸۸۸

به گزارش ایبنا، ارزش سهام اپل در معاملات روز پنجشنبه تحت تاثیر گزارشهایی مبنی بر گسترش ممنوعیت استفاده کارکنان دولت چین از آیفون، حدود چهار درصد سقوط کرد و مجموع کاهش ارزش بازار این شرکت در دو روز گذشته را به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار رساند. 

اپل که ارزشمندترین شرکت جهان است، روز چهارشنبه در بدترین افت یک روزه سهام، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.

ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده قراردادی اپل و شرکت‌هایی که در معرض آسیب در چین قرار دارند، نظیر برادکام، کوالکام و تگزاس اینسترامنت، بین ۱.۴ تا ۴.۷ درصد سقوط داشتند. افت ارزش سهام اپل روی سه شاخص اصلی بازار آمریکا تاثیر گذاشت.

طبق گزارش رویترز، پکن در هفته‌های اخیر، به کارمندان چندین سازمان دولتی دستور داده است استفاده از آیفون اپل در محل کار را متوقف کنند. این اقدام، نگرانی‌ها نسبت به زیان مالی ناشی از تنش‌های رو به رشد میان واشنگتن و پکن را تشدید کرد.

آمریکا در سال‌های اخیر، دسترسی چین به فناوری‌های مهم نظیر تراشه‌های پیشرفته را محدود کرده است و پکن، به نوبه خود تلاش کرده است وابستگی به فناوری آمریکایی را محدود کرده و واردات از شرکت‌های آمریکایی مانند بوئینگ را کاهش داده است.

چندین تحلیلگر وال استریت اظهار کردند که محدودیت‌ها برای آیفون، نشان می‌دهد که حتی شرکتی با روابط خوب با دولت چین و حضور پررنگ در دومین اقتصاد بزرگ جهان، از تنش‌های رو به رشد میان آمریکا و چین، در امان نیست.

اقدام پکن در شرایطی صورت می‌گیرد که اپل با کاهش فروش آیفون، دست و پنجه نرم می‌کند و چین، نقطه روشنی در درآمد‌های سه ماهه این شرکت آمریکایی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، بعضی از تحیلگران هشدار داده اند احتمال دارد فروش اپل به دلیل عرضه تلفن هوشمند جدید «میت ۶۰ پرو» هواوی آسیب ببیند.

این گوشی مجهز به تراشه پیشرفته ساخته شرکت SMIC چین بوده و به منزله یک دستاورد برای این دو شرکت چینی است که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند. این تحریم‌ها به فروش هواوی در بازار چین ضربه زده و به اپل اجازه داده است بخشی از سهم بازار این برند چینی را تصرف کند.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر