20 شهريور 1402 - 09:16
در گفت‌وگو با ایبِنا تشریح شد؛

مهمترین اقدامات بانک مرکزی در تخصیص ارز اربعین/ دینار عراق در سراسر ایران تامین شد

مهمترین اقدامات بانک مرکزی در تخصیص ارز اربعین  دینار عراق در سراسر ایران تامین شد
توکلی گفت: مهمترین اتفاق خوبی که در اربعین امسال روی داد، این بود که به جای دلار به مسافران دینار پرداخت شد.
کد خبر : ۱۵۴۹۴۵

مسعود توکلی، تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه در سال جاری دو عامل در توزیع ارز اربعین نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافت، اظهار کرد: در برخی ایام در فصول مختلف سال بازار ارز با تقاضای مازادی نسبت به روال عادی مواجه می‌شود و یکباره افزایش می‌یابد که نا خودآگاه قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان نمونه در ایام نوروز یا سال نو میلادی تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد. 

 

وی افزود: یکی دیگر از ایامی که با افزایش تقاضای ارز در آن روبرو خواهیم شد، اربعین است؛ چراکه تقاضا برای دینار به دلیل اینکه حجم قابل توجهی مسافر به عراق سفر می‌کنند، افزایش می‌یابد. این موضوع در سال‌های گذشته بر بازار ارز تاثیرگذار بود به نحوی که نرخ دینار افزایش می‌یافت چرا که دیناری برای عرضه به مسافران وجود نداشت.

 

تحلیلگر بازار ارز گفت: در سال‌های گذشته باوجود اینکه مسافران اربعین به تعداد امسال نبودند، به متقاضیان به جای دینار دلار پرداخت می‌شد و مسافران شاکی بودند که چرا به جای دینار دلار می‌دهند چراکه مطلوب این است که مسافران درگیر تبدیل کردن ارز در کشور مقصد نشوند.

 

وی اضافه کرد: در سال گذشته که نمی‌توانستیم دینار برای زائران تهیه کنیم، برخی به ناچار به بازار ارز مراجعه و دلار تهیه می‌کردند که خود این موضوع باعث التهاب در بازار می‌شد.

 

توکلی اظهار کرد: مهمترین اتفاق خوبی که در اربعین امسال روی داد، این بود که تامین دینار توسط بانک مرکزی به خوبی انجام شد و امسال تمام مسافران اربعین که دینار می‌خواستند به راحتی این ارز را دریافت کردند و هیچ تقاضایی برای سایر ارز‌ها مانند دلار و یورو هم شکل نگرفت.

 

این تحلیلگر بازار پول و ارز با اشاره به اقدام دیگر بانک مرکزی گفت: افزایش تعداد شعب فروش ارز اربعین در سال جاری اقدام مثبت و تاثیرگذاری بود؛ چرا که در سال‌های گذشته تعداد کمی از شعب بانک‌ها اقدام به عرضه ارز اربعین می‌کردند و فقط در حدود یک یا دو بانک دینار عرضه می‌کرند. یکی از دلایل این موضوع مشکل در لجستیک و حمل و نقل بود. بانک‌ها در تمام شهر‌ها دلار و یورو دارند، اما برای عرضه دینار لازم بود منابع بانک مرکزی که احتمالا در تهران است، در سطح کشور توزیع شود که این امر به بستر لجستیکی عظیم نیاز دارد. خوشبختانه امسال این هماهنگی در بانک مرکزی انجام شد و در سطح کشو تقریبا هرکسی که به دینار نیاز داشت، بدون هیچ مشکلی ارز خود را دریافت کرد.

 

وی در پایان تاکید کرد: اگر بتوانیم تخصیص ارز اربعین را به طور کامل به فضای برخط ببریم و از اپلیکیشن‌های مختلف و نرم افزار‌های پرداخت استفاده کنیم و در واقع تا جایی که امکان دارد حضور در شعب را کاهش دهیم، به بهبود عملکرد بانک مرکزی در سال‌های آینده نیز کمک خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر