01 مهر 1402 - 10:20
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

مهار رشد نقدینگی با اقدامات بانک مرکزی/ آزادسازی منابع بلوکه شده چه اثری بر بازار ارز دارد؟

مهار رشد نقدینگی با اقدامات بانک مرکزی  آزادسازی منابع بلوکه شده چه اثری بر بازار ارز دارد؟
یک اقتصاددان گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده و تخصیص بهتر آن به تولید باعث ماندگاری ثبات اقتصادی و ارزی می‌شود.
کد خبر : ۱۵۵۱۵۱

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا؛ اظهار کرد: در مسئله تورم موضوع نقدینگی مطرح است و اگر نقدینگی را به عنوان عامل تعیین سطح قیمت‌ها بدانیم رشد نقدینگی عامل رشد قیمت‌ها خواهد شد.


وی با بیان اینکه رشد مثبت نقدینگی باعث رشد قیمت‌ها می‌شود که به آن نرخ تورم می‌گوییم، افزود: رشدِ رشد نقدینگی منتهی به رشدِ رشد قیمت‌ها می‌شود و ما امسال شاهد کاهش نرخ تورم هستیم به طوری که نرخ تورم از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌ قرار است به ۲۰ درصد برسد.


این اقتصاددان تصریح کرد: بانک مرکزی با نظارت بر بانک‌های ناتراز توانست نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهد.


بغزیان با بیان اینکه مقوله ثبات با ثابت بودن متفاوت است، تصریح کرد: ثبات و تثبیت اقتصادی به معنای نگه داشتن نوسان حول نقطه‌ای مشخص است و بانک مرکزی نیز این سیاست را از طریق اقداماتی مانند راه‌اندازی مرکز مبادله ایران یا کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها اتخاذ کرد. با سیاست تثبیت، اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر می‌شود به همین دلیل نرخ ارز دولتی و نرخ بازار غیر رسمی حول محوری ثابت در حال نوسان است که البته بازار غیر رسمی کاملاً نرخ بانک مرکزی را رصد می‌کند. 


به گفته وی، بانک مرکزی باید متناسب با ایام مختلف مانند اربعین، ارز مورد نیاز مردم را فراهم کند تا حجم زیاد تقاضا باعث افزایش قیمت ارز نشود.

 

پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد با اجرای سیاست تثبیت 


این اقتصاددان در رابطه با آزادسازی درآمد‌های بلوکه شده ایران گفت: بانک مرکزی با آزاد سازی منابع، پول را به خزانه می‌آورد و از آن برای نیاز‌های ارزی مرکز مبادله ایران استفاده می‌کند که برهمین اساس با افزایش موجودی ارز ثبات نرخ ارز نیز بیشتر می‌شود. آزادسازی منابع بلوکه شده و تخصیص بهتر آن‌ به تولید باعث ماندگاری ثبات اقتصادی و ارزی نیز خواهد شد.

 

وی افزود: با آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران، به نوعی نقدینگی دولت برای کسری بودجه نیز تامین می‌شود؛ ضمن اینکه دست درازی به منابع بانکی نیز کمتر می‌شود، بنابراین مدیریت ارزی نیز توسط بانک مرکزی بهتر صورت می‌گیرد.

 

بغزیان علاوه بر تاثیر آزادسازی منابع بلوکه شده به فواید عضویت ایران دربریکس نیز اشاره کرد و گفت: عضویت ایران در بریکس و قرار گرفتن ایران در میان اعضای این گروه امتیاز مثبت محسوب می‌شود، تعدادی از اعضا مانند امارات در باطن، ایران را رقیب خود می‌دانند و علاقه‌مند هستند، بیشترین سرمایه گذاری منطقه را جذب کنند، اما ایران نباید به عنوان یک عضو غیر فعال در بین اعضا عمل کند.

 

او در پایان تاکید کرد: عضویت ایران در بریکس می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها نیز کمک کند و به نوعی می‌تواند برای ایران ارزآوری داشته باشد. از سوی دیگر با تقویت پیمان‌های پولی، موضوع ارز مشترک میان اعضا نیز مطرح شود که به نوعی تحقق دلارزدایی را هم شاهد خواهیم بود.

نویسنده: احسان اشراقیان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر