27 شهريور 1402 - 13:24
ایبِنا بررسی کرد؛

ریزش دلار شروع شد/ واریز منابع ارزی به حساب ایران در قطر

ریزش دلار شروع شد  واریز منابع ارزی به حساب ایران در قطر
با انتقال قطعی دارایی‌های ایران به حساب‌های کشورمان در بانک‌های قطری، موج جدید ریزش نرخ دلار آزاد شروع شد.
کد خبر : ۱۵۵۲۱۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ از یک ماه گذشته بررسی فعل و انفعالات بازار ارز حکایت از وقوع یک زلزله داشت؛ زلزله‌ای که پیش‌لرزه‌های آن از ابتدای هفته جاری شروع شده و هر لحظه شدیدتر می‌شود.

حدود یک ماه قبل بود که رئیس‌کل بانک مرکزی و سایر مقامات سیاسی کشور خبر آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی مسدود شده کشور نزد کره جنوبی را اعلام کردند.

دوشنبه هفته قبل نیز رسانه‌ها و مسئولان آمریکایی از صدور معافیت سوئیفت برای انتقال ۶ میلیارد دلار از منابع آزادشده ایران به حساب بانک‌های ایرانی در قطر خبر دادند.

حالا امروز دوشنبه؛ ۲۷ شهریورماه رویترز خبر داده است که قطر انتقال وجوه مسدود شده ایران به ارزش ۶ میلیارد دلار به حساب‌های بانکی کشورمان در دوحه را تأیید کرد.


زلزله ارزی از هرات تا تهران


با نهایی شدن انتقال پول‌های ایران از اواسط هفته قبل در بازار ارز ولوله افتاد، اما به علت هم‌زمانی اعلام این خبر با تعطیلات سه‌روزه پایان هفته، اثر زیادی در بازار ارز مشاهده نشد و حتی نرخ دلار یک بار دیگر به ۵۰ هزار تومان هم سرک کشید.

اما با شروع هفته جدید، وضعیت دگرگون شد و خبر‌های جدید پشت سر هم رسید و به موازات آن، ریزش دلار در بازار آزاد هم شروع شده است.

امروز دوشنبه تا لحظه تنظیم این گزارش نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی با کاهش ۶۰۰ تومانی نسبت به هفته قبل کانال ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان را هم از دست داده است.
از بازار هرات به عنوان یکی از بازار‌هایی که به تهران خط می‌دهد هم خبر می‌رسد که دلار به ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.


به نظر می‌رسد با روند ریزشی شکل گرفته باید تا انتهای امروز منتظر نرخ‌های پایین‌تر هم باشیم. البته همین نرخ‌های تلگرامی هم در کف بازار خریداری ندارد چرا که با فرار خریداران از بازار، کسی در نرخ‌های نزدیک به ۴۹ هزار تومان هم پای معامله حاضر نمی‌شود.

 

خبر‌ها از بازار‌های سبزه‌میدان و منوچهری تهران حکایت از آن دارد که در فضای سنگین ریزشی که از دیروز شکل گرفته، دلالان اگر با نرخ ۴۹ هزار تومان هم بتوانند دلار‌های خود را آب کنند، از خوشحالی کلاه خود را بالا می‌اندازند.


ریزش‌ها سرعت می‌گیرد


گفتنی است این کاهش قیمت‌ها تنها با خبر آزادسازی منابع ایران رخ داده و احتمالاً باز هم ادامه خواهد داشت، حال آن که کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند با دسترسی بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار آزاد شده احتمالاً باید منتظر مداخله بازارساز و ریزش بیشتر قیمت دلار باشیم و اگر هم نرخ دلار این روزها بالایی داشته باشد، موقتی و برای آغاز موج جدید کاهش است.

همان‌طور که موسی آقایی؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان گفته است؛ آزادسازی منابع ارزی ایران می‌تواند دست بانک مرکزی را بازتر و بازار اسکناس را نیز با کاهش قیمت مواجه کند، به همین دلیل معتقدم بانک مرکزی از هفته جاری به مدیریت بازار اسکناس نیز ورود پیدا خواهد کرد.

این فعال اقتصادی معتقد است؛ قطعاً این موضوع کمک بزرگی به ذخایر ارزی ماست، چراکه بانک مرکزی می‌تواند با منابع ارزی قبلی که در اختیار داشت به‌راحتی به مدیریت ارزی و پولی بپردازد و تخصیص ارز در بخش‌های مختلف را با توان بیشتری انجام دهد. بدون شک از امروز سرعت کاهش قیمت دلار بیشتر خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر