28 شهريور 1402 - 09:00

اثر کاهشی آزادسازی منابع ارزی بر بازار ارز

اثر کاهشی آزادسازی منابع ارزی بر بازار ارز
بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد دلار در بازار آزاد با نرخ ۴۸ هزار و ۴۵۰ تومان معامله می‌شود و قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است.
کد خبر : ۱۵۵۲۱۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با خبر‌های جدید از آزادسازی منابع ارزی کشور و تداوم ثبات قیمت‌ها در بازار دارایی‌های مختلف، موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها به بازار ارز رسیده و شاهد روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد و کانال‌های تلگرامی هستیم. نرخ دلار کانال‌های تلگرامی در چند روز اخیر بیش از ۶۰۰ تومان کاهش داشته و البته نرخ دلار در بازار آزاد بیشتر از کانال‌های تلگرامی کاهش قیمت را تجربه کرده است، چرا که افراد می‌دانند که آزادسازی منابع ارزی موجب کاهش نرخ‌ها می‌شود و به همین علت حاضر به خرید دلار نیستند.

 

بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد دلار در بازار آزاد توسط دلالان مقابل صرافی‌ها با نرخ ۴۸ هزار و ۴۵۰ تومان معامله می‌شود و قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است.

 

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در شش ماهه اخیر و در کنار آن توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی مقتدرانه، موجب ایجاد فضای انتظارات کاهشی از تورم در جامعه و کاهش قیمت‌ها شده است.

 

اخبار مثبت از شاخص‌های اقتصادی و روابط بین‌الملل ایران، جوی آکنده از آرامش را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. عضویت در شانگهای و بریکس و خبر آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق نشان از تغییر موضع ایران در دیپلماسی جهانی دارد. از طرفی نیز روند شاخص‌های اقتصادی مانند تورم و نرخ رشد نقدینگی نشان از بهبود اوضاع اقتصادی در ماه‌های اخیر دارد.

 

بانک مرکزی با تدابیر مختلف، استفاده از دلار و یورو در مبادلات را به حداقل رسانده و در ماه‌های اخیر به خوبی توانسته نرخ دلار را کنترل کرده و آرامش بازار ارز را حفظ کند.

 

ریزش‌ دیگری در بازار ارز در راه است؟

 

محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که منابع ارزی ایران در قطر به حساب ۶ بانک ایرانی شامل کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارافرین و شهر واریز شده است.

 

این نخستین بار پس از چندین دهه است که ایران توانسته دارایی‌های بلوکه شده خود را آزاد کند. دولت سیزدهم با تکیه بر تعامل با کشور‌های دوست و همسایه و راهبرد نگاه به شرق در دیپلماسی، موفق به آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی شده است.

 

آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در دولت سیزدهم در حالیست که در دولت یازدهم و دوازدهم علی‌رغم وجود مذاکرات برجام با کشور‌های غربی و تلاش‌های بسیار مسئولان در این دولت‌ها، موفق به آزادسازی هیچکدام از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف نشدند.

 

به گفته محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران، هر چقدر به سمت گشایش‌های بین المللی پیش برویم، انتظارات هم به سمت کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند. در واقع زمانی که توافقی به این شکل صورت می‌گیرد، سطح توقع و انتظار فعالان بازار ارز نیز مبنی بر گشایش‌های خارجی بهبود می‌یابد و بی‌تردید این مبلغ می‌تواند برای چندین ماه ضمن کنترل، تثبیت و تأمین ارز در بخش تامین کالا‌های اساسی هم اثرگذار باشد.

 

با خبر‌های مثبتی که از روابط سیاست خارجه ایران به گوش می‌رسد و مدیریت فعال بانک مرکزی در بازارها، بنظر می‌رسد بازار ارز از فضایی برای فعالیت دلالان به فضایی برای تامین ارز ضروری کشور و بخش مولد اقتصادی تبدیل شده است و بازار غیررسمی ارز که به محلی برای فعالیت دلالان تبدیل شده بود، از بین رفته است و جای خود را به بازار رسمی داده است؛ بنابراین بدون شک می‌توان گفت که مسیر نرخ دلار در بازار آزاد در روز‌های آینده رسیدن به نرخ دلار در بازار ارز رسمی کشور خواهد بود که در حال حاضر در کانال ۴۱ هزار تومانی قرار گرفته است.

 

بانک مرکزی چگونه از منابع ارزی برای مدیریت بازار ارز استفاده می‌کند؟

 

به گفته رئیس کل بانک مرکزی کلیه منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی است و بنا به مصالح ملی و برای تقویت ریال از آن استفاده خواهد شد.

 

با آزادسازی منابع ارزی، فشار بر ذخایر ارزی بانک مرکزی کاهش پیدا کرده و منابع جدید به دست آمده صرف نیاز‌هایی می‌شود که تاکنون از ذخایر ارزی و دیگر منابع ارزی بانک مرکزی تامین می‌شد. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی بیشتری برای مداخله در بازار ارز و مدیریت آن در دسترس خواهد داشت. علاوه بر این، اخبار آزادسازی منابع ارزی انتظارات کاهشی از نرخ دلار را به وجود آورده و همین موجب از بین رفتن تقاضای ارز در بازار غیررسمی و کاهش نیاز به مداخله بانک مرکزی شده است. در ماه‌های اخیر مداخله بانک مرکزی در بازار ارز به دلیل تقاضای پائین دلار به حداقل رسیده است.

 

به گفته حامد امینی مصلح آبادی؛ عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران، منابع آزاد شده ارزی می‌تواند تاثیر فراوانی در تامین و تخصیص ارز برای واردات کالا‌های اساسی داشته باشد که قطعا تاثیرش به زودی مشخص خواهد شد و بی تردید دولت و بانک مرکزی می‌توانند با برخورداری از منابع کافی و با تکیه بر منابع ارزی آزادشده، بهتر از قبل به مدیریت و کنترل بازار ارز بپردازند.

 

فروش نفت ایران هم افزایش پیدا کرده است

 

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، ایران در مردادماه امسال با تولید ۳ میلیون بشکه نفت در روز توانست، جایگاه سوم تولید خود در این سازمان را پس بگیرد. علاوه بر این قیمت نفت نیز به بیش از ۹۰ دلار رسیده است و بالاترین سطح خود در ده ماه گذشته را نیز تجربه کرده است. افزایش فروش نفت ایران و افزایش قیمت نفت هم از دیگر نشانه‌های ثبات و آرامش بازار ارز در سال جاری است.

 

وحید شقاقی شهری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در این‌باره گفته است: در کنار این علامت‌های مثبت برای بازار ارز و ثبات آن در سال جاری، افزایش صادرات نفت از حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز در اوج تحریم‌های آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه، افزایش قیمت نفت، بهبود روابط دیپلماتیک با جهان عرب به ویژه عربستان سعودی و ... به کاهش انتظارات تورمی در جامعه و ثبات بازار ارز در سال جاری کمک خواهد کرد.

 

آزادسازی منابع ارزی در کشور‌های دیگر نیز در پیش است

 

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های روز گذشته خود گفته است: دسترسی به منابع ارزی ایران در چندین کشور دیگر در حال انجام است که با تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.

 

در حال حاضر نشانه‌های بسیاری وجود دارد که فراهم کننده آرامش بازار ارز در ماه‌های آینده باشد و بنظر می‌رسد بانک مرکزی به راحتی می‌تواند با تثبیت بازار ارز، سیاست تثبیت اقتصادی را برای کاهش تورم در پیش بگیرد و هدفگذاری ۲۵ درصدی خود برای نرخ رشد نقدینگی را محقق کرده و نرخ تورم را به کانال ۳۰ درصدی برساند.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر