28 شهريور 1402 - 12:44

الزامات حفظ تجارت ایران با عراق

الزامات حفظ تجارت ایران با عراق
دبیر اتاق ایران و عراق گفت: برای حفظ تجارت دو کشور نیازمند آینده نگری هستیم تا خودمان را با شرایط آینده این بازار تطبیق دهیم.
کد خبر : ۱۵۵۲۵۱

به گزارش ایبِنا، جهانبخش سنجابی شیرازی امروز در همایش راهکار‌های توسعه تجارت پایدار ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ گفت: در همایش امروز می‌خواهیم آینده روابط تجاری ایران و عراق را در افق ۲۰۲۵ بسنجیم و جایگاه خودمان را در این بازار پیش بینی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تراز تجاری ما با عراق ۱۰ میلیارد دلار است که ۹۵ درصد آن به نفع ماست، اما لازم است پیش بینی کنیم که با توجه به اتفاقات و رویداد‌ها و اقدامات، وضعیت تجاری ما با عراق چگونه است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اهمیت تجارت ایران و عراق گفت: ما در این بازار باید خودمان را حفظ کنیم و لازم است با آینده نگری و برنامه‌ریزی پیش‌بینی‌های مطلوب برای حضور در این بازار را با توجه به رقبا داشته باشیم.

سنجابی شیرازی اظهار داشت: از هر ۵ دلار صادرات ما یک دلار آن مربوط به صادرات به عراق است بنابراین اگر پیش‌بینی‌ها و آینده‌نگری برای آینده تجارت با عراق را نداشته باشیم و این بازار را از دست بدهیم یعنی ۲۰ درصد تجارت را از دست می‌دهیم.

سنجابی شیرازی بیان داشت: در تجارت پیش روی ایران و عراق ما باید آینده‌نگری کنیم که آیا همگرایی فعلی را خواهیم داشت و آیا مجموعه محیط خاورمیانه به سمت امنیت می‌رود.

وی بیان داشت: ما در نهایت دو سناریو برای تجارت با عراق در سال ۲۰۲۵ داریم و باید مفروض ذهنی ما به سمت سناریوی تجارت طلایی پیش رود و برای این کار لازم است تراز تجاری را بالانس کنیم و به سمت تجارت ترجیحی پیش برویم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: در کوتاه مدت تجارت ما با عراق خوب خواهد بود و حتی تا سال ۲۰۲۵ ایده آل است، اما در بلند مدت با توجه به شرایط، وجود رقبا و سایر مسایل و کنش گری عراقی‌ها تجارت ما با عراق سخت خواهد بود و لذا لازم است برای حفظ بازار آینده بازار عراق برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشیم.

وی افزود: اگر همین دست فرمان را در بازار عراق داشته باشیم نباید امیدوار به توسعه تجارت با عراق باشیم.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر