28 شهريور 1402 - 16:55
آل اسحاق عنوان کرد:

امکان افزایش تجارت ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد دلار

امکان افزایش تجارت ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد دلار
حجم معاملات تجاری ایران و عراق می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد و بعضا گفته می‌شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار هم هست.
کد خبر : ۱۵۵۲۶۴

به گزارش ایبِنا، یحیی آل اسحاق در همایش نشست راهکار‌های توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ اظهار کرد: بازار عراق تا سال‌های آینده از فرصت‌های صادراتی برخوردار است. اما برای حفظ و توسعه این بازار باید متناسب با واقعیت‌ها عمل کرد و سه شرط لازم برای حفظ این بازار را رعایت کرد. به طور کلی روابط تجاری ایران و عراق در کوتاه و بلند مدت یک رابطه استراتژیک است و حجم معاملات تجاری ایران و عراق می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد و بعضا گفته می‌شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار هست؛ ضمن اینکه این حرف شعار نیست و کاملا دست یافتنی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه فعالان اقتصادی، صاحبان خدمات و صاحبان صنایع می‌توانند بهترین استفاده از در تجارت با عراق کسب کنند، گفت: ایران فرصت صادرات به کشور‌های CIS را در گذشته از دست داده، بنابراین نباید این فرصت تجاری را در رابطه با عراق نیز از دست دهیم.

وی با تاکید بر اینکه بازار عراق تا ۱۵ سال دیگر بهترین فرصت صادراتی را دارد، گفت:، اما این فرصت‌ها دست یافتنی است، اما با توجه به حضور رقبای سرسختی که با امن شدن عراق به دنبال آن هستند تا این مزیت را از ایران بگیرند، بهره مندی از این بازار‌ها سخت است، بنابراین برای بهره‌مندی از این بازار وسیع باید متناسب با واقعیت‌ها عمل کنیم و در غیر این صورت آن را از دست خواهیم داد.

آل اسحاق با بیان اینکه برای موفقیت در بازار عراق سه شرط شناخت واقعی، روحیه و عزم و انجام اقدامات حرفه‌ای نیاز است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد از موفقیت در بازار بستگی به عزم و اراده فعالان اقتصادی دارد و قطعا با عزم نیم بند نمی‌توان وارد این بازار شد. بازار عراق سنگلاخ است و برای توسعه تجارت با این کشور نیازمند عزم جدی هستیم. سال گذشته با وجود تمام مشکلات ۱۱ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بهره مندی از بازار عراق مانند هر بازار دیگری نیازمند اقدامات حرفه‌ای است و لازم است سازمان‌ها و نهاد‌ها کار‌های مرتبط با خودشان را برای توسعه تجارت با این کشور فراهم کنند، گفت: بنابراین برای رسیدن به موفقیت و توسعه تجارت با عراق هم فعالان اقتصادی و هم بخش‌های دولتی باید اقدامات متناسب انجام دهند؛ ضمن اینکه فعالان بخش خصوصی باید ریسک این بازار و بازار‌های تجاری را بپذیرند.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر