28 شهريور 1402 - 17:41

تداوم روند کاهشی نرخ ارز با خبر توافق/ ثبات و آرامش بازارها حفظ می‌شود

تداوم روند کاهشی نرخ ارز با خبر توافق  ثبات و آرامش بازارها حفظ می‌شود
همزمان با آزادسازی منابع ارزی نرخ دلار کاهشی شده و به گفته کارشناسان، با این توافق آرامش و ثبات بازار ارز حفظ می‌شود.
کد خبر : ۱۵۵۲۶۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه بود که رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی خبر داد. بسیاری از کارشناسان معتقدند آزادسازی منابع ارزی ایران نشان از ثبات بازار ارز در ماه‌های آینده و روند کاهشی آن تا پایان سال دارد.

 

همزمان با خبر آزادسازی منابع ارزی، روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد و کانال‌های تلگرامی با شیب تندتری تداوم پیدا کرد و گرچه سوداگران در کانال‌های تلگرامی سعی می‌کنند که نرخ دلار را در کف کانال ۴۹ هزار تومان حفظ کنند، اما مشاهدات میدانی از معاملات غیررسمی ارز در میدان فردوسی حاکی از افزایش حجم فروش و کاهش چشمگیر تقاضای دلار است. همین مسئله موجب شده که افرادی که قصد فروش دلار خود را دارند، نرخ‌های پائین‌تری را برای فروش پیشنهاد بدهند.

 

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایبِنا از معاملات غیررسمی ارز در محدوده میدان فردوسی، در حال حاضر معاملات با نرخ ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان و پائین‌تر از آن انجام می‌شود.

 

اتفاق نظر کارشناسان در اثر کاهشی آزادسازی منابع بر بازار غیررسمی

 

اغلب کارشناسان بازار ارز بر اثر کاهشی آزادسازی منابع ارزی بر بازار غیررسمی ارز تاکید می‌کنند. چرا که با آزادسازی منابع ارزی، انتظارات تورمی جامعه بیش‌تر کاهش پیدا کرده و با دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی جدید، دست بازارساز در مدیریت بازار ارز بازتر می‌شود. البته بانک مرکزی در شش ماه گذشته نیز بدون این منابع ارزی و با تکیه بر سیاست تثبیت اقتصادی خود به خوبی آرامش و ثبات را در بازار ارز حفظ کرده و انتظارات کاهشی جامعه از تورم نیز موجب کاهش قیمت دارایی‌های دیگر مانند طلا و سکه، خودرو و مسکن شده است.

 

کاهش انتظارات تورمی، گشایش‌های در روابط بین‌المللی و عضویت ایران در شانگهای و بریکس و آزادسازی منابع ارزی شرایط جدیدی برای اقتصاد کشور به وجود آورده است که در دهه گذشته هیچ‌گاه مشاهده نشده است. همه شرایط برای ثبات بازار‌ها و کاهش تورم فراهم شده است و با تداوم اقدامات انجام شده می‌توان بهبود بیشتر شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده را انتظار داشت.

 

به گفته یکی از کارشناسان بازار ارز، آزادسازی منابع ارزی بر نرخ دلار در بازار آزاد کاهشی خواهد بود و حتما این کاهش کم نخواهد بود. بر همین اساس بازار ارز تا پایان سال آرامش و ثبات را تجربه می‌کند و در صورت تداوم این توافقات شاهد ثبات بازار ارز و آرامش آن در سال آینده نیز خواهیم بود.

 

گرچه منابع ارزی آزاد شده صرف واردات کالا‌های اساسی، دارو و اقلام غیر تحریمی خواهد شد، اما این اقدام از دو کانال بر بازار ارز اثرگذار خواهد بود. اول اینکه موجب کاهش انتظارات تورمی و تعدیل آن می‌شود و دوم اینکه منابع ارزی در دسترس بانک مرکزی برای مداخله و تثبیت بازار ارز افزایش پیدا می‌کند.

 

مقدمات آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دیگر در راه است

 

برآورد کارشناسان از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های کره جنوبی، عراق، ترکیه و ژاپن و چین به بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد که ۷ میلیارد دلار از این برآورد به منابع ایران در کره جنوبی مربوط میشد که آزاد شده است. اما هنوز ۲۳ میلیارد دلار دیگر باقی مانده که به گفته رئیس کل بانک مرکزی دسترسی به منابع ارزی ایران در چندین کشور دیگر در حال انجام است که با تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.

 

مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین روز گذشته در مصاحبه‌ای از فراهم شدن مقدمات آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی ایران خبر داده است.

 

به گفته حریری، این منابع هنگامی که در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، اجازه مدیریت مناسب‌تر برای تعیین قیمت بهینه ارز را می‌دهد و بانک مرکزی با منابع ارزی جدید می‌تواند بازار ارز را متعادل نگه دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر