30 شهريور 1402 - 11:03

واردات نفت چین از کشورهای تحریمی ۷۰ درصد افزایش یافت

واردات نفت چین از کشورهای تحریمی ۷۰ درصد افزایش یافت
واردات نفت چین از مالزی که معمولا محل انتقال محموله‌های نفت تحریمی است، در ماه اوت (شهریور) ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
کد خبر : ۱۵۵۳۲۳

به گزارش ایبِنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله و دریا، در اوت ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۱۰.۵۴ میلیون تن معادل ۲.۴۸ میلیون بشکه در روز رسید که دومین رکورد بالا بود. واردات نفت از روسیه در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۳، یک چهارم بالاتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بود و به ۷۱.۲۱ میلیون تن رسید.

واردات نفت چین از عربستان سعودی در اوت، ۸.۰۱ میلیون تن معادل ۱.۸۹ میلیون بشکه در روز بود که ۵.۵ درصد در مقایسه با اوت سال گذشته کاهش داشت، اما در مقایسه با ۵.۶۵ میلیون تن در ژوئیه، افزایش نشان داد. صادرات نفت عربستان سعودی به پالایشگاه‌های آسیایی تحت تاثیر قیمت فروش بالاتر، محدود شده است. قیمت فروش گرید نفتی سبک عرب لایت به پالایشگاه‌های آسیایی، در اوت ۲۰ سنت افزایش یافت و سه دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه، بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دوبی تعیین شد.

کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز توسط عربستان سعودی در اوت، تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید شد. در این بین، مسکو هم متعهد شد صادرات نفت خود را در اوت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و سپس اعلام کرد کاهش صادرات به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.

محدودتر شدن عرضه و تقاضای بالای پالایشگاه‌های هندی و چینی، باعث شده است تخفیف قیمت فروش نفت روسیه به شدت کاهش پیدا کند. نفت اسپوی روسیه برای تحویل در اوت، چهار دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت، ارزانتر بود که در مقایسه با شش دلار در ژوئیه و هشت دلار و ۵۰ سنت در مارس، کاهش نشان می‌دهد.

پالایشگاه‌های چینی از معامله‌گران واسطه برای امور ارسال و بیمه محموله‌های نفت روسیه استفاده می‌کنند تا از نقض تحریم‌های غربی، اجتناب کنند.

واردات نفت از مالزی که معمولا محل انتقال محموله‌های نفت تحریمی است، در اوت، ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۵.۷۳ میلیون تن معادل ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز رسید و این کشور را به سومین تامین کننده بزرگ نفت چین پس از روسیه و عربستان سعودی تبدیل کرد.

واردات نفت چین از آمریکا در اوت، به حدود ۴۰۰ هزار تن در مقایسه با واردات صفر در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رسید و حجم واردات از این کشور از ابتدای امسال تاکنون را به ۹.۸۵ میلیون تن رساند که بیش از دو برابر یک سال پیش است.

بر اساس گزارش رویترز، عراق با صادرات ۵.۳۷ میلیون تن نفت به چین، در رتبه چهارم و آنگولا با صادرات ۴.۱۷ میلیون تن، در رتبه پنجم قرار گرفت.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: روسیه چین نفت تجارت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر