شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس معرفی شد

تشریح ۵ پروژه عملیاتی در «حپرتو»

تشریح ۵ پروژه عملیاتی در «حپرتو»
اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس صبح روز جاری با حضور مدیران این مجموعه در فرابورس برگزار شد.
کد خبر : ۱۵۵۴۴۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در ابتدای این نشست حسین باقری مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس به تشریح جزییاتی از این مجموعه پرداخت و گفت:

این شرکت در سال ۱۳۹۱ با نام پرتو انرژی خلیج‌فارس تأسیس شد. پس از آن در مجمع عمومی سال ۹۷ نام شرکت به پرتو بار فرابر خلیج‌فارس تغییر کرد.

به گفته وی در حال حاضر این شرکت با در اختیار داشتن ۱۴۰۵ واگن باری یکی از پویاترین شرکت‌ها در زمینه حمل‌ونقل بار است.

افق ۱۰ ساله «حپرتو»

مدیرعامل حپرتو به افق ۱۰ ساله پیش رو مبتنی بر سیاست‌های تعریف‌شده از سوی سهامداران این مجموعه اشاره کرد و گفت: بر این برنامه‌ریزی شامل قرار گرفتن در میان برترین‌ها از لحاظ تعداد واگن و سهم از بازار است.

باقری با اشاره به اینکه بر اساس محاسبات عملکرد سال ۱۴۰۱، حپترو دو درصد افزایش نسبت به ۱۴۰۰ داشته است، گفت: این در حالی است که در صنعت حدود ۵ درصد رشد منفی برای سال گذشته به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس با بیان اینکه دارایی‌های این مجموعه عمدتا واگن است، گفت: حپرتو ۱۴۰۵ واگن در اختیار دارد که از این تعداد ۷۷۱ واگن اختصاصی و ملکی است که ۵۵ درصد کل ناوگان را تشکیل می‌دهد.

به گفته وی ۲۰۰ واگن لبه‌بلند طی دو سال گذشته به این مجموعه اضافه‌شده و سیاست شرکت توسعه ناوگان ریلی به‌خصوص حمل‌ونقل مواد معدنی است.

پروژه‌های عملیاتی

وی به ۵ پروژه عملیاتی و در دست اجرا این مجموعه اشاره کرد و افزود: یکی از این پروژه‌ها حمل بار شرکت پارس فولاد سبزوار است. در این قرارداد به‌طور ماهانه حمل ۷۵ هزار تن با اختصاص ۳۰۰ واگن تا سال ۱۴۰۵ قرارداد منعقدشده است. پیش‌بینی می‌شود با این قرارداد بلندمدت، دائمی و با افزایش ظرفیت همراه باشد.

مدیرعامل حپرتو گفت: پروژه مهم دیگر حمل مواد نفتی گازوییل و مازوت برای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است که این قرارداد هم بلندمدت و دائمی است.

باقری با اشاره به اینکه بخشی دیگر از پروژه عمدتا با واگن‌های پایه کوتاه برای انتقال محصولات دو شرکت فولادی است، افزود: در بخش بین‌المللی هم از سال گذشته به‌صورت جدی در حال فعالیت هستیم و ۲۰ هزار تن بار طی سال گذشته و دو ماه ابتدای امسال به ترکیه ارسال کردیم که بعد از زلزله ترکیه فعلا از این بازار خارج شدیم.

تکمیل زنجیره تولید و حمل

باقری در ادامه با تأکید بر اینکه در حال حاضر برای تمامی واگن‌ها حتی مازاد ظرفیت موجود، قرارداد بار داریم، افزود: برنامه احداث کارخانه فولادی هم در مجموعه هلدینگ وجود دارد و طی یک الی دو سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.

به این ترتیب با راه‌اندازی این کارخانه با واگن‌های ملکی، اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: طی یک الی دو سال آینده زنجیره در این مجموعه کامل می‌شود. به این ترتیب مجموعه کامل بار، حمل لجستیک و بخش تعمیری و لوکوموتیو را در اختیار هلدینگ خواهد بود که ریسک شرکت را به‌شدت کاهش داده و حتی به صفر خواهد رساند.

نگاهی به صورت‌های مالی

در ادامه این نشست مدیر مالی مجموعه حپرتو به تشریح صورت‌های مالی پرداخت.

محمد وثوقی، مدیر مالی شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس با اشاره به اینکه سود ناخالص نسبت به سنوات گذشته از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱، روند صعودی داشته است، گفت: سود ناخالص در سال ۱۴۰۱ به ۹۰۸ میلیارد رسیده است که عمدتا به دلیل افزایش درآمد‌های عملیاتی بوده که طی دو سال گذشته به دلیل سرمایه‌گذاری در واگن‌های لبه‌بلند بوده است.

به گفته وی این پروسه علاوه بر درآمدزایی، به دلیل سرمایه‌گذاری در استارت کار، هزینه‌ها را بالا برده که از سال ۱۴۰۲ به بعد این بخش کاهش خواهد یافت.

سود و زیان عملیاتی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ این رقم ۷۸۷ میلیارد بوده که موضوع آن افزایش سرمایه‌گذاری بوده است.

وثوقی تأکید کرد: در این مجموعه هزینه‌های مالی یک روند مشخصی را طی می‌کند و درآمد‌های غیرعملیاتی هم افزایش یافته که حاصل فروش ضایعات بوده و در سال‌های قبل نبوده است.

وی به پیگیری برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: سود خالص سال آخر حپرتو نیز ۵۶۴ میلیارد بوده است. با توجه به موضوع ماده ۱۳۲، بند ۳، مربوط به معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه گذاری، در حال پیگیری هستیم تا از این معافیت استفاده کنیم.

ارزش گذاری «حپرتو» به پنج روش

بخش دیگری از نشست خبری ویژه عرضه اولیه حپرتو به ارائه گزارش ارزش‌گذاری این شرکت اختصاص داشت.

پریا نجفیان، مسئول ارزش‌گذاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه مفروضات در ارزش‌گذاری نرخ تورم، نرخ دلار است، اظهار کرد: شرکت در سال ۱۴۰۲ در ۶ ماهه، تعداد ۴۰ واگن لبه‌بلند به ناوگان اضافه کرده که در روند ارزش‌گذاری ۱۴۰۲ مورد ارزیابی قرارگرفته، اما برای سال‌های آتی هیچ افزایش واگنی لحاظ نشده است.

وی تن کیلومتر را هم برای سال ۱۴۰۲، متناسب با ۱۴۰۱، معادل ۸۰۰ هزار تن بار برای واگن لبه‌بلند و ۷۰۰ هزار برای لبه‌کوتاه اعلام کرد و افزود: این متغیر هم برای سال‌های آتی ثابت در نظر گرفته‌شده است.

نجفیان با تأکید بر اینکه از ۵ روش ارزش‌گذاری برای این شرکت استفاده‌شده است، گفت: در نهایت ارزش کل شرکت ۶۹۱ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۴۶۰ تومان محاسبه‌شده است.

برچسب ها: عرضه اولیه بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر