اقتصاد آمریکا در آستانه بحران مالی بزرگ/ دلایل چیست؟

اقتصاد آمریکا در آستانه بحران مالی بزرگ  دلایل چیست؟
به نظر می‌رسد بزرگترین اقتصاد جهان بار دیگر در آستانه یک بحران مالی بزرگ با اختلاف شدید بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان قرار دارد.
کد خبر : ۱۵۵۴۷۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، تنها چهار ماه پس از بحران سقف بدهی که در آن واشنگتن به طور خطرناکی به احتمال نکول نزدیک شده بود، به نظر می‌رسد که بزرگترین اقتصاد جهان در آستانه یک بحران مالی بزرگ با اختلاف شدید بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر رای گیری به بودجه دولت فدرال است.

کنگره باید تا اواسط سپتامبر امسال به برنامه‌ای برای تأمین بودجه دولت فدرال رأی دهد.

در صورت عدم تایید کنگره، تعطیلی صد‌ها هزار کارگر در پارک‌های ملی، موزه‌ها و سایر مکان‌هایی که با بودجه فدرال کار می‌کنند به خطر می‌افتد و همچنین می‌تواند خطرات سیاسی قابل‌توجهی را برای بایدن در زمان نامزدی برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ به همراه داشته باشد.

دو روز پیش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا "گروه کوچکی از جمهوری خواهان افراطی" را متهم کرد که احتمالا هفته آینده دولت فدرال را به فلج کردن تهدید می‌کنند و تعدادی از موسسات آن به دلیل قطع بودجه آن‌ها "تعطیل" شده اند.

بایدن که در ضیافت شام در کنگره سخنرانی می‌کرد، گفت که با کِوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در مورد سطح هزینه‌های عمومی برای سال مالی آینده که از اول اکتبر آغاز می‌شود، توافق کرده است. 

وی با بیان اینکه «تامین مالی دولت یکی از اساسی‌ترین مسئولیت‌های کنگره است.»، اظهار کرد: کاخ سفید می‌خواهد ۲۴ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین در بودجه لحاظ کند. این اقدام از حمایت دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در سنا برخوردار است، اما برخی از اعضای مجلس نمایندگان به شدت با آن مخالف هستند. زمان آن فرا رسیده است که جمهوری خواهان کاری را انجام دهند که آمریکا آن‌ها را برای انجامش انتخاب کرده است. بیایید انجامش دهیم.

کنگره در حال حاضر تقسیم شده و دموکرات‌ها نیز سنا را کنترل می‌کنند، در حالی که مجلس نمایندگان تحت کنترل اپوزیسیون جمهوری خواه است.


مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه نزدیک به دونالد ترامپ نیز در کلیپی که در "X" منتشر کرد، گفت: من به یک پنی برای جنگ در اوکراین رای نمی‌دهم و تاکید کرد: من آمریکا را در اولویت قرار می‌دهم چرا که برای ایالات متحده و به خاطر مردم آمریکا کار می‌کنم.


همچنین الی کرین دیگر جمهوری خواه مجلس نمایندگان این دیدگاه را تکرار کرد و در کلیپی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: مردم در همه کشور‌ها از تامین مالی دیگران خسته شده‌اند؛ ما همچنان با پولی که نداریم، خرج می‌کنیم و خرج می‌کنیم.

دعوای مکرر بین دو حزب بر سر بودجه


آرای بودجه در کنگره به طور مرتب به تقابل بین دو حزب تبدیل شده است و هر یک از طرفین از احتمال تعطیلی برای گرفتن امتیاز از طرف دیگر استفاده می‌کنند تا در آخرین لحظه به راه حلی دست یابند.

اما امسال، این رویارویی با سطوح بی سابقه‌ای از قطبی شدن تشدید شده است.

در سنا، مناظره توسط دو شخصیت قدرتمند، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات، و میچ مک کانل، رهبر اقلیت، از طرف جمهوری خواهان رهبری می‌شود.

شومر چند روز پیش در مصاحبه‌ای با سی ان ان تایید کرد که او و مک کانل "قویا از کمک به اوکراین حمایت می‌کنند" و افزود: فکر می‌کنم اکثر اعضای هر دو حزب در سنا با آن موافق هستند. 

اگر توافقی حاصل نشود، قانونگذاران ممکن است به یک اقدام کوتاه مدت برای تامین مالی متوسل شوند که به عنوان قطعنامه مستمر شناخته می‌شود، که به قانونگذاران زمان می‌دهد تا زمینه مشترک پیدا کنند.

این تنها ۴ ماه پس از بحران سقف بدهی رخ می‌دهد که در آن واشنگتن به طور خطرناکی به احتمال نکول نزدیک شد، که می‌توانست به عواقب ناگواری برای اقتصاد آمریکا و فراتر از آن منجر شود.

به عنوان بخشی از این توافق، دموکرات‌ها موافقت کردند که در تلاش برای تصویب بودجه، برخی از هزینه‌ها را محدود کنند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید تأیید کرد: "توافق صورت گرفته است" و جمهوری خواهان را به خطر افتادن آنچه او به عنوان "تعطیلی غیر ضروری" توصیف کرد، سرزنش کرد.

ایالات متحده از سال ۱۹۷۶ شاهد ۴ تعطیلی مهم بوده است. آخرین مورد در اواخر سال ۲۰۱۸ بود و به مدت پنج هفته ادامه داشت که ۳ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه ایجاد کرد. اگرچه نمایندگان مخالفت خود را با تکرار این امر تأیید می‌کنند، اما اجتناب از تعطیلی ممکن است دشوار به نظر برسد.

رکورد‌های جدید بدهی‌های ایالات متحده در راه است

یک گزارش اقتصادی در کانال آمریکایی CNBC نشان داد که هفته گذشته، بدهی ایالات متحده به بالاترین سطح خود در تاریخ، ۳۳ تریلیون دلار، در بحبوحه افزایش کسری بودجه فدرال و موج گسترده اوراق قرضه خزانه داری رسید.

برآورد‌های دفتر بودجه کنگره تأیید کرد که بدهی ایالات متحده، به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی، در این دهه به بالاترین حد خود خواهد رسید و تا سال ۲۰۵۳ به ۱۸۱ درصد افزایش خواهد یافت.

نویسنده: مترجم: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر