05 مهر 1402 - 12:56
وزیر اقتصاد، در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد؛

حرکت به سمت دلار زدایی با «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا»

حرکت به سمت دلار زدایی با «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا»
وزیر اقتصاد گفت: می‌توان با استفاده از «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا» تامین مالی را بدون نیاز به ارزهای جهانروا انجام داد.
کد خبر : ۱۵۵۵۰۲

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به سهامداری ایران در «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی» و نقش آن در دلارزدایی اظهار کرد: تمام بانک های مشترک به این جهت که کمک می‌کنند تا با ارزهای محلی خود کار کنیم دارای اهمیت بالایی هستند. 

 

وی تاکید کرد: در «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی» نیز ۱۰۰ بانک‌ از کشورهای مختلف حضور دارند و این موضوع به کشور‌های مختلف کمک خواهد کرد تا با ارز‌های محلی خودشان اقدام به معامله کنند و شاهد دلارزدایی باشیم. 

 

خاندوزی ادامه داد: کشور‌ها می‌توانند با استفاده از «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی» تامین مالی را بدون نیاز به ارز‌های جهانروا همچون دلار انجام دهند که این موضوع قطعا کاهش دهنده اعتماد به دلار و تضعیف آن خواهد بود. 

 

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی Asian Infrastructure Investment Bank یک مؤسسه مالی بین‌المللی است که به پیشنهاد دولت جمهوری خلق چین بنیان گذاری شده‌است. هدف این نهاد توسعهٔ چند جانبه و تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقهٔ آسیا است.

 

ایران یکی از سهامداران و اعضای هیئت مؤسس این بانک است که در فروردین ماه ۱۳۹۴ به این بانک پیوست. ۳۳ کشور از اعضای هیات مؤسس این بانک در منطقه و ۱۷ کشور خارج از منطقهٔ آسیا قرار دارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر