06 مهر 1402 - 13:00

مهمترین مزیت آزادسازی منابع ارزی ایران/ ثبات بازار ادامه دارد

مهمترین مزیت آزادسازی منابع ارزی ایران  ثبات بازار ادامه دارد
مهم‌ترین نکته آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، تاثیر روانی این موضوع زیاد است که انتظارات تورمی را هم کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۵۵۵۰۶

حجت‌اله فرزانی؛ تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص آزاد سازی ۵ و نیم میلیارد یورو (معادل ۶ میلیارد دلار) از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: آزادسازی این منابع برای تامین کالا‌های اساسی و تامین دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار است این پول‌ها به حساب بانک‌های ایرانی در قطر واریز و از همان جا حواله کالا‌ها صادر شود.

وی با بیان اینکه آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، برای اقتصاد ایران مثبت ارزیابی می‌شود، اظهار کرد: ثبت سفارش‌هایی که در گذشته تامین ارز نشده بود، با آزاد شدن این منابع بلوکه شده، امکان تامین ارز برایشان فراهم می‌شود؛ در نتیجه واردات کالا‌ها بهبود خواهد یافت.

این تحلیلگر مسائل پولی و ارزی اظهار کرد: کشورمان سالانه تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار کالا‌های اساسی و دارو وارد می‌کند و با آزاد سازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده، تقریبا ۱۰ درصد تامین نیاز کالا‌های اساسی پوشش داده می‌شود و لذا آزادسازی منابع ارزی به همین نسبت در بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود.

فرزانی تصریح کرد: مهم‌ترین نکته در رابطه با آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی این است که تاثیر روانی این موضوع زیاد است و انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد. همچنین دیپلماسی اقتصادی ایران نشان داد که می‌توانیم مسائل خود را با کشور‌های مختلف جهان حل کنیم، حل مسائل دیپلماتیک یک سیگنال خوب را به جامعه تزریق می‌کند و این سیگنال بر کاهش انتظارات تورمی تاثیر گذار است، بنابراین حل مسائل دیپلماتیک مانع از هیجانی شدن قیمت کالا‌ها خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: آزاد سازی منابع ارزی ایران و واریز به حساب بانک‌های ایرانی در قطر، به دلیل اینکه اخبار خوب به بازار ارز مخابره می‌کند و از طرف دیگر تامین ارز در کشور بهبود خواهد یافت، موجب خواهد شد تا نرخ ارز به ثبات برسد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر