رکورد شکنی قیمت مسکن در آمریکا

رکورد شکنی قیمت مسکن در آمریکا
همگام با افزایش نرخ بهره و تورم آمریکا، قیمت‌های بازار ملی مسکن به اوج تاریخی خود می‌رسند.
کد خبر : ۱۵۵۵۲۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از راشاتودی؛ شاخص قیمت مسکن S&P CoreLogic Case-Shiller منتشر شد و براین اساس قیمت خانه در ایالات متحده در ماه جولای علیرغم شرایط پیش بینی شده اقتصادی و نرخ‌های بهره بالا، به اوج خود رسید.

 

شاخص ملی قیمت مسکن در آمریکا (NSA) در جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی یک درصدی را تجربه کرده، در حالی که شاخص CityComposite-۱۰، که تمرکز آن بر مناطق اصلی کلانشهر‌ها است، ۰.۹ درصد افزایش یافت. شاخص دیگری که در این حوزه وجود دارد، CityComposite-۲۰، است که ۰.۱ درصد افزایش را نشان میدهد که در آن ۱۹ شهر رشد منفی داشته، اما رشد ۲۰ شهر دیگر بر کاهش سایرین غلبه کرده است. طی ماه گذشته، تمامی شاخص‌ها از محدوده منفی یا ثابت، به سمت رشد سریع حرکت کرده‌اند.

 

بیشترین افزایش قیمت تجربه شده در ایالات شیکاگو، کلیولند و نیویورک بوده و این مسئله با وجود مهاجرت فزاینده از استان‌های مذکور است. قیمت مسکن شیکاگو افزایش چشم‌گیر ۴.۴ درصدی را علی‌رغم مهاجرت ۱۰۰ هزار نفری در سال گذشته تجربه کرد. همزمان، در ایالت کلیولند نیز تنها ۳ هزار و ۸۰۰ نفر مهاجرداشتند، اما قیمت‌ها افزایشی ۴ درصدی یافته. بدین ترتیب معضل مسکن در ایالت شیکاگو بسیار خطیر است.

 

شهر نیویورک نیز در مقام سوم، افزایش ۳.۸ درصدی را با وجود مهاجرت حدود ۴۷۰ هزار نفر پس از همه‌گیری کرونا تجربه کرده که ۵.۳ درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند.

 

بیشترین کاهش عمدتا در مناطقی تجربه شده که با معضل بی‌آبی و قطعی آب روبه‌رو بودند. بدین ترتیب، قیمت مسکن در ایالات لاس وگاس و فونیکس به ترتیب کاهش ۷.۲ درصد و ۶.۶ درصدی را داشته است.

 

آژانس مالی مرکز فدرال در اخرین گزارش خود، افزایش‌های سالانه شدیدتری را در ماه جولای نشان داده است. طبق گزارش هفته گذشته اتحادیه ملی مشاوره املاک آمریکا، با وجود رشد قیمت ها؛ افت شدید فروش مسکن به میزان ۱۵.۳ درصد، در سال منتهی به ماه اگوست ۲۰۲۳ گزارش شده است.

 

اقتصاددان‌های ارشد آژانس مالی مرکز فدرال و سایر تحلیلگران، تلاش کرده‌اند تا ادامه افزایش قیمت‌ها را به تحرکات نرخ بهره نسبت دهند. به عبارتی، در دوره‌ای که انتظار افزایش نرخ‌های بهره آتی وجود دارد، خانوار‌هایی که در گذشته با وام صاحب‌خانه شدند، وام آن‌ها نرخ‌های بهره پایین تری داشته؛ بدین ترتیب تمایلی به فروش خانه‌های خود در بازار فعلی ندارند. زیرا نرخ‌های قفل شده آن‌ها زمانی که خانه‌های خود را خریدند، بسیار کمتر از نرخ بهره فعلی است.

 

کریگ لازارا، مدیر عامل S&P DJI در گزارش این شرکت توضیح داد: در صورت ضعف عمومی اقتصاد کلان یا بالا رفتن نرخ‌های بهره و وام مسکن، قیمت مسکن در آمریکا به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد. طبق بیانات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، وی انتظار رکود اقتصادی را ندارد و اصرار دارد که بازار کار قوی است، به عبارت دیگر، بیکاری در سطوح متعادلی قرار دارد. حتی در شرایطی که اقتصاددانان اذعان کرده‌اند که ممکن است تورم حتی سریعتر از پیش بینی رشد کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر