شیب تند کاهش قیمت طلا و فلزات گرانبها

شیب تند کاهش قیمت طلا و فلزات گرانبها
قیمت طلا در روز جمعه روند کاهشی خود را ادامه داد و در مسیر نزولی ماهانه و سه ماهه قرار گرفت.
کد خبر : ۱۵۵۵۵۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از رویترز، روند کاهشی قیمت طلا در روز جمعه در حالی ادامه داشت که انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، نرخ بهره را برای مدت طولانی تری بالا نگه دارد.


نرخ بازار لحظه‌ای انس طلا جهانی، در کمترین مقدار ۶ ماهه خود، با کاهش ۰.۹۶ درصدی در قیمت ۱۸۴۸.۸ دلار قرار گرفت. در همان روز، بازار آتی طلا جهانی نیز با کاهش ۰.۷ درصدی به قیمت ۱۸۶۴.۷ دلار به ازای هر انس رسید.


پس از اتخاذ موضع جنگ طلبانه بانک مرکزی آمریکا در بازار طلا، قیمت شمش تاکنون در ماه سپتامبر، ۴.۶ درصد و در چهار ماهه اخیر ۳.۶ درصد سقوط کرده است.


دیوید میگر، مدیر معاملات فلزات در High Ridge Futures گفت: چشم انداز بازار طلا بسیار به تصمیمات نرخ بهره‌ای بانک مرکزی گره خورده است.


نرخ‌های بهره بالا، هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده همچون طلا را افزایش داده و بدین ترتیب از جذابیت آن‌ها می‌کاهد.


در آخر هفته پس از انتشار گزارش شاخص قیمتی هزینه مصرف شخصی یا PCE توسط بانک مرکزی آمریکا قیمت طلا افزایش ۰.۸ درصدی داشت. شاخص مذکور تورم نقطه‌ای ۳.۹ درصدی را در ماه آگوست گزارش کرد که نسبت به ماه جولای و تورم ۴.۳ درصدی، کاهش یافته بود؛ گرچه تورم فصلی همچنان افزایشی بود.


اوله هانسن، رئیس کالا‌های استراتژی در بانک ساکسو، در یادداشتی نوشت: این پدیده نشان می‌دهد تقاضا برای طلا به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک همچنان قدرتمند باقی است که می‌توان قسمتی از این ریسک مذکور را، بازتابی از چالش‌های آتی اقتصاد آمریکا دانست.


در فلزات گرانبها نیز قیمت هر انس نقره با سقوط ۲.۲ درصدی به ۲۲.۱۹ دلار رسید و قیمت هر انس پلاتین نیز با افت ۲.۲ درصدی در محدوده ۹۲۶.۱ قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر