افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت در سه ماهه سوم سال جاری

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت در سه ماهه سوم سال جاری
قیمت نفت در سه ماهه سوم سال جاری تا حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.
کد خبر : ۱۵۵۵۶۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، قیمت نفت خام در آخرین روز معاملاتی سپتامبر با وجود نگرانی زیادی از چگونگی مقابله جهان با افزایش هزینه‌های انرژی در ماه‌های آینده کاهش یافت، اما کسانی که به قیمت‌های بالاتر نفت امیدوار بودند همچنان در این ماه و دوره سه ماهه پیروز شدند. کاهش تولید عربستان و روسیه تا حد زیادی به آن کمک کرد. بهای معاملات نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر به ۹۰.۷۹ دلار در هر بشکه رسید که ۹۲ سنت یا یک درصد در روز کاهش داشت. با وجود کاهش روزانه WTI، در یک هفته ۰.۸ درصد افزایش یافت و پس از هفته گذشته، یعنی از پایان ماه آگوست، روند صعودی خود را از سر گرفت. در این ماه، شاخص نفت خام آمریکا ۸.۵ درصد افزایش یافت.


دوره جولای تا سپتامبر، وست تگزاس اینترمدیت ۲۶.۵ درصد افزایش یافت، در واقع بهترین وضعیت سه ماهه ایالات متحده از سه ماه اول سال ۲۰۲۲ را نشان داد. سپس، WTI تا ۱۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که عملیات روسیه در اوکراین راه را برای این وضعیت باز کرد. غرب با اعمال تحریم‌ها علیه مسکو باعث اختلال طولانی مدت در جریان کالا‌های جهانی شد. در حال حاضر، WTI دوباره در محدوده قابل توجهی از قیمت سه رقمی قرار دارد و در ۲۸ سپتامبر به ۹۵.۰۳ دلار معادل بالاترین قیمت در ۱۳ ماه گذشته رسیده است.


بهای معاملات نفت برنت در لندن برای فعال‌ترین قرارداد ماه دسامبر به ۹۲.۲۰ دلار در هر بشکه رسید که ۹۰ سنت یا یک درصد کاهش داشت. شاخص جهانی نفت خام ۰.۳ درصد در هفته، ۶.۸ درصد در ماه و ۲۳ درصد برای این سه ماهه افزایش یافت. معیار جهانی نفت خام در ۲۸ سپتامبر به ۹۵.۳۵ دلار رسید. قیمت نفت از پایین‌ترین سطح ماه می که زیر ۶۴ دلار برای WTI و ۷۲ دلار برای برنت بود، بین ۲۵ تا ۳۰ دلار افزایش یافته است. این افزایش تا حد زیادی در واکنش به کاهش انباشته تولید حداقل ۱.۳ میلیون بشکه در روز توسط عربستان سعودی و روسیه بود. روسیه و کشور‌های مرتبط با سازمان اوپک، مانند عربستان سعودی، هفته آینده بار دیگر برای بررسی تاثیر کاهش تولید بر بازار و برنامه‌های آتی خود ملاقات خواهند کرد.


در همین حال، تقاضای نفت خام آمریکا در سطح بین المللی در حالی افزایش یافته که شروع به جبران مقداری از کاهش تولید عربستان و روسیه نموده و منجر به کاهش سطح موجودی در کوشینگ، اوکلاهما، به عنوان مرکز تحویل و ذخیره سازی نفت خام آمریکا، شده است. این امر به ویژه در مورد تحویل محموله‌های نفت خام جدید ایالات متحده به نام وست تگزاس اینترمدیت-میدلند است که با ویسکوزیته نفت‌های سنگین‌تر عربی و روسیه در مقایسه با نوع سبک و معمولی نفت WTI قابل مقایسه است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر