سلطه بانک جهانی با بانک بریکس پایان می‌یابد؟

سلطه بانک جهانی با بانک بریکس پایان می‌یابد؟
وزیر امور خارجه سودان جنوبی از شرایط دلگرم‌کننده بانک توسعه جدید گروه بریکس می‌گوید.
کد خبر : ۱۵۵۵۸۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، بارناباس ماریال بنجامین، وزیر امور خارجه سودان جنوبی گفت: بانک توسعه جدید وابسته به گروه بریکس به سلطه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در جهان پایان خواهد داد.


وی تاکید کرد که شرایط این بانک بسیار دلگرم کننده است، زیرا برخلاف بانک جهانی می‌توان به راحتی وام دهد.

به گفته وزیر امور خارجه سودان جنوبی، وام گرفتن از بانک جهانی «بسیار دشوار» است، اما برای مثال، بانک توسعه جدید بریکس استفاده از ارز‌های محلی را مجاز می‌کند. این در مورد بانک جهانی که واحد پول آن به دلار است صدق نمی‌کند.

وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک ادامه داد: ما هنوز مذاکراتی را با بانک بریکس آغاز نکرده ایم، اما بسیار علاقه‌مندیم و در حال بررسی شرایط مختلف هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم از همکاری با آن بهره‌مند شویم.

بانک توسعه جدید توسط کشور‌های بریکس براساس یک توافقنامه بین دولتی که در ششمین اجلاس سران بریکس در شهر فورتالزا برزیل در جولای ۲۰۱۴ به امضا رسید، تأسیس شد.

هدف از فعالیت‌های این بانک تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار در کشور‌های بریکس و کشور‌های در حال توسعه است و از بدو تاسیس تاکنون بیش از ۹۰ پروژه را با مجموع ۳۲ میلیارد دلار برای حمایت از حوزه‌هایی مانند حمل و نقل، تامین آب، انرژی‌های پاک، زیرساخت دیجیتال و اجتماعی و ساخت و ساز تصویب کرده است..

شایان ذکر است که سودان جنوبی جدیدترین کشور آفریقا است، زیرا در سال ۲۰۱۱ پس از جدایی از سودان تشکیل شد. این کشور هنوز از جنگی که در آن زمان رخ داد بهبود نیافته است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر