12 مهر 1402 - 10:29
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایبنا؛

ثبات بازار ارز تا پایان سال تداوم می‌یابد/ بهبود مدیریت بازار با آزاد شدن منابع ارزی

ثبات بازار ارز تا پایان سال تداوم می‌یابد  بهبود مدیریت بازار با آزاد شدن منابع ارزی
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: آمار‌های مثبت اقتصادی موجب شده تورم انتظاری کاهش یابد.
کد خبر : ۱۵۵۵۹۱

عباس آرگون؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: ثبات بازار ارز موجب شد تا افزایش مداوم قیمت در بازار مسکن و خودرو نیز از بین برود، بنابراین تثبیت در بازار ارز سایر بازار‌ها را نیز به ثبات رساند که البته بعضا شاهد کاهش بیشتر قیمت در این بازار‌ها نیز هستیم.


آرگون تصریح کرد: به هر میزان که بازار ارز را پیش بینی پذیر‌تر کنیم، به همان میزان بازار‌های دیگر هم از قابلیت پیش بینی پذیری برخوردار خواهند شد، بنابراین در این شرایط وضعیت اقتصاد بهبود خواهد یافت.


این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه در نیمه اول امسال کاهش ۱۶ واحد درصدی داشته است که بدین ترتیب سریع‌ترین کاهش نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر را ثبت کرده ایم، گفت: کاهش نرخ تورم موجب خواهد شد تا کاهش قیمت مسکن و خودرو و سایر بازار‌ها تداوم یابد که خوشبختانه روند افزایشی تورم کاهشی شده است.


آرگون با اشاره به اینکه آمار‌های مثبت اقتصادی موجب شده تا انتظارات تورمی نیز کاهش یابد، افزود: هرچقدر ثبات اقتصادی بیشتری را در کشور فراهم کنیم، موجب خواهد شد تا سفته بازان از بازار‌ها خارج شوند که در ادامه انتظارات تورمی کاهش می‌یابد.


وی اضافه کرد: در حال حاضر خبر‌های خوبی در حوزه دیپلماتیک و مذاکرات و حضور در پیمان‌های مختلف شنیده می‌شود که این موارد نیز تاثیر خود را بر تورم انتظاری گذاشته و آن را کاهش داده است.


عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران افزود: در شرایطی که اقتصاد پیش بینی پذیری نباشد و مردم هر روزه شاهد افزایش قیمت‌ها باشند، خرید کالا‌ها افزایش یافته در نتیجه تورم نیز بیشتر می‌شود. در این میان اما بهبود روابط دیپلماتیک می‌تواند اثر خود را در تورم بگذارد و آن را کاهش دهد. 


آرگون با اشاره به آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: منابع ارزی آزاد شده در اختیار دولت نبوده، بلکه این منابع متعلق بانک مرکزی است و این نهاد می‌تواند با استفاده از منابع ارزی جدید گشایش‌هایی را ایجاد کند تا مدیریت بازار ارز را به نحو خوبی انجام دهد.


عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: هرچقدر درآمد‌های ارزی کشور افزایش یابد، کمک بیشتری به ثبات اقتصادی خواهد کرد و به نوعی نیاز‌های ارزی کشور سهل‌تر فراهم خواهد شد.


وی در پایان تاکید کرد: با ادامه افزایش صادرات نفت و همچنین ادامه اخبار و امارهای مثبت و افزایش درآمد‌های دولت، ثبات بازار ارز تا پایان سال تدوام خواهد داشت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر