یک کارشناس بازار سهام در گفتگو با ایبنا:

ثبات بازار ارز رشد بازار سرمایه را پایدار می‌کند/ افزایش بازده بورس در بلندمدت

ثبات بازار ارز رشد بازار سرمایه را پایدار می‌کند  افزایش بازده بورس در بلندمدت
یک تحلیلگر مالی، در شرایط ثبات اقتصادی سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی‌ها و تصمیمات خود به درجه مناسبی از اطمینان دست خواهند یافت.
کد خبر : ۱۵۵۵۹۸

سید جواد درواری؛ تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه مطابق آمار‌های منتشرشده درباره رشد اقتصادی قابل توجه در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه از اجزاء تشکیل دهنده بازارهای مالی و در واقع یکی از شریان‌های اصلی تأمین مالی در اقتصاد محسوب می‌شود، این موضوع به جریان نقدینگی حرکت داده و به رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کند.


وی عنوان کرد: بازار سرمایه به سبب نقش اساسی در گردآوری منابع از طریق پس‌اندازها، بهینه سازی گردش منابع مالی و هدایت آن‌ها به‌سوی مصارف و نیاز‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی، تأثیر زیادی در رشد اقتصادی کشور‌ها ایفا می‌کند، بر این اساس بورس قطعاً مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.


درواری با اشاره به این که نرخ ارز یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر بازار سرمایه است، گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی را شرکت‌های کالایی و به اصطلاح دلار محور تشکیل داده که نرخ فروش این کالاها نیز بر اساس نرخ‌های جهانی است و نرخ ارز تأثیر مستقیم در قیمت تولیدات و محصولات آن‌ها دارد. همچنین تغییرات نرخ ارز به واسطه وجود برخی دارایی‌ها بر سود و زیان شرکت‌ها اثر می‌گذارد.


این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: ثابت بودن نرخ ارز که ناشی از ثبات وضعیت اقتصاد و چشم‌انداز مثبت اقتصادی باشد، اثر پایداری روی بازار سرمایه خواهد داشت.


وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، ثبات اقتصادی و سیاسی ارتباط مثبت و معناداری با بازده شاخص سهام دارد.


درواری تصریح کرد: ثابت بودن نرخ ارز ناشی از ثبات اقتصادی، شرایط را برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کند که تأثیرات آن درنهایت در بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی قابل‌مشاهده خواهد بود و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد بازار سرمایه تأثیر مثبت می‌گذارد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی عنوان کرد: در شرایط ثبات اقتصادی و سیاسی، سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی‌ها و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود به درجه مناسبی از قابلیت اطمینان رسیده و ارزیابی و پیش‌بینی خود نسبت به حال و آینده را با درجه ریسک کم می‌بینند و تمایل به سرمایه گذاری مخصوصاً در بازار سرمایه را پیدا می‌کنند و درنتیجه حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش‌یافته و موجب افزایش بازده شاخص سهام در دوره کوتاه مدت و بلندمدت می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مطابق بررسی‌های انجام‌شده، موجودی انبار تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی کاهش‌یافته که این موضوع در کنار افزایش تولید شرکت های بورسی در مرداد ماه نشان‌دهنده افزایش تولید، فروش و بازدهی شرکت های بورسی است.


درواری در پایان تاکید کرد: امیدواریم در ادامه سال ۱۴۰۲ شرایط ثبات نسبی اقتصادی و سیاسی را در کشور حس کنیم و چشم انداز روشنی از رشد و توسعه اقتصادی داشته باشیم و به‌تبع آن صعود بازار سرمایه را شاهد باشیم.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر